Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av npat
Hej är det någon som har sprängskisser på diffen på volvo745/945

alt.om någon har erfarenhet av ombyggnad av diffen dvs

höjning av urkopplingshastighet.
Användarvisningsbild
av prototypen
npat skrev:dvs, höjning av urkopplingshastighet.
Vad är det du vill göra??????

Om du inte vet hur det ser ut i en bakväxel skall du nog bäst låta bli att gräva där. Du bör ha specialverktyg att spänna isär huset för att demont-montera diffrentialen.
Vid montering börjar nam med att pinionhöjden mäts in, sedan skall diff"kumpen" monteras med rätt fuggflankspel och kuggingrepp samtidigt som man har rätt förspänning på lagren.
Shimsen sitter bakom lagren och därav måste lagren dras av varje gång man skall sätta dit eller ta bort shims.

Så en sprängskiss hjälper dig inte mycket utan du behöver en servicemanual.

Men fortfarande förstår jag inte vad det är vad du vill göra. Vill du ändra utväxlingsförhållande?? Vad har du idag och vart vill du komma och varför?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Antar att det är diffspärr det handlar om. Om man vill få den att fungera över 40 km/h eller vad det är får man väl lätta vikten eller hänga på en starkare fjäder. Borde gå utan att plocka ur klumpen.
av npat
Prototypen:Men fortfarande förstår jag inte vad det är vad du vill göra. Vill du ändra utväxlingsförhållande?? Vad har du idag och vart vill du komma och varför?

Vad jag vill är att få differentialen att koppla ur vid en högre hastighet precis som " Sparkz " sa. Den bryter vid ca 25 km/h

Till det behöver jag en sprängskiss/servicemanual som visar uppbyggnad/funktion i
detalj av differentialen i bakaxeln

Bilen är en volvo 945 2,3L -93

Ursäkta att jag var otydlig förut
av npat
upp!
av Perra N
Då är det nog bättre att satsa på en lamelldiff. Att jiddra med slungdiffen är ingen lek.

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]