Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Wäring
Min strulande 740 som har felkod 231 har fått båda bensinpumparna bytta och bränslefiltret men vill ändå inte gå rent. Det är inga lufläckage har provat med start gas. Men när man kopplar bort sladden till batteriet och sen på igen så går den ett tag(från 20min till flera timmar). Ideer? jag har beställt ny luftmängdsmätare.. gummi bälgen ska jag kolla med lupp imorgon men den sög inte start gas iaf.. tacksam för svar, m.v.h mikael å
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har du lyft ur tändstiften och kikat vad det var för färg?

Nu har jag inte min manual här intill mig ( som jag brukar ha ), så jag får kolla felkoden imorrn.

Men lite allmänt:

Fräscha tänddelar?
Alla cylindrar går? ( testa ryck kontakten en spridare i taget och se om det händer något, ingen reaktion= den cylindern går inte ), går att göra samma med tändstiften men då kan man få stöt :-DD
Ok komp i alla cylindrar?
Lambdan okej? ( inte helt ovanligt att de börjar ge upp när bilarna når denna ålder )
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Går den bra när den är kall?

Mvh GK
av Wäring
Den går bra när den är kall, tändstift och kablar är bytta.. förmodligen av förra ägaren som hade samma problem men ej löste det. Idag gick den perfekt tills den blev ordentligt varm.. tackar för svar
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du mätt upp lambdan?

Har du mätt upp Systemets tempgivare (sitter ungefär under 3:ans insug))?

Mvh Janne
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]