Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjarnmark
Hej:)
Har ett problem med min ac som jag hoppas kunna få hjälp med av er alla kunniga bilmekare;)
Jag har en volvo v70 -98, men ac´n fungerar ej, när jag slår på den i bilen lyser ac knappen grönt.Men ingen kalluft:(
Jag hör inte heller magneten slå till?
Måste jag byta ut hela magnetkopplingen Generatorn?
Vad kostar detta, eller kan jag fixa det själv hemma?
Mvh En mycket varm bilägare:P
av xxargs
Finns ett antal trådar om det men i princip så lossar man på mittenbulten i gaveln på remskivan av kompressorn och lyfter eller drar av gaveln och däri finns det en eller flera brickor och man tar bort någon av dessa eller byter tjocklek så att magnetgapet hamnar inom 0.1-0.3 mm när det är ihopdraget igen. Oftast finns det bara en eller två brickor och man får ta bort den tunnare av dessa (spar denna) - nästa gång får du ersätta den tjockare som är kvar med den tunnare etc.

haken då:

det sitter oftast jäkligt trångt, inte allt för sällan sitter gaveln med någon cm marginal mot någon chassie-bärram eller liknande som täcker för så att man inte ens får dit en fast nyckel och man kanske måste vicka och spänna upp motorn med en kofot och spännband och liknande så att man får lite arbetsutrymme - alternativ lossa kompressorn utan att lossa på AC-slangarna...

en AC-verkstad tömmer systemet och lossar kompressorn och lyfter till bänk innan de micklar med kopplingen, så det är svårt att få jobbet gjort under någon eller ett par tusen spänn på AC-verkstad.

.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Bästa är att ta ett bladmått före du skruvar isär för att se vilket spel du har om det behövs.
Men ja skulle kolla först så det verkligen finns gas och magneten får strömm innan jag river isär för mycket.
av bjarnmark
hur kollar jag om där e gas? kan jag kolla det vid ventilen? vet inte var jag ska börja kolla, sätter jag igång ac så hör jag inte magnetkontakten....måste jag byta ut hela generatorn eller kan den sluta fungera om glappet blir för mycke?
Tack för svaren:)
Användarvisningsbild
av StefanT5
Mät med multimeter vid tryckvakten om det är noll ohm så vet du att gas finns och tryckvakten funkar sen kolla även att det finns spänning på ena kabeln där.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]