Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av CanonSWE
Hej, Nu är det så att jag har inte full koll på bilar och måste därför fråga om hjälp till höger och vänster :)

Det är så att när jag köpte min 945 så satt det en extra antenn mått på taket i samma höjd som orginalantennen fast denna är bara 15-20 cm stor. Nu har jag börjat undra om det är en dragen kabel ifrån denna fram till något vid förarplatsen?

Men vad skulle det kunna va med tanke på radioantenn finns redan, är nämligen sugen på att kunna andvända en antenn till men för att det måste gå måste jag hitta kabeln :roll:

Nån som har några ideer eller vet vad det är?

//Ludwig
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är troligen en mobiltelefonantenn och då troligen avsedd för NMT.

Mvh GK
av blådåren
Som sagts är det antagligen en äldre telefon-antenn till nmt (20-30 cm borde vara nmt450) !, dessa var ena stora drögar och monterades oftast bak i bagaget där det finns plats!.
Kolla där! .
av CanonSWE
Aha okej, ja jag får väl leta där lite, när jag tänkter på det finns det ett hål framme i pannelen där man kan sätta in "extra" strömbrytare.

Tror ni det går att koppla om så att man kan få en Koaxkontakt för bilradioantenn ifall det går en kabel ifrån antennen? Eller antennen kanske inte klarar dom frekvenserna?
av blådåren
Om det är en mobilantenn så ligger det antagligen en Bnc eller en tnc kontakt bak nånstans.
Enklast isf är att byta kabeln från antennfoten och lägga en ny hela vägen fram, sitter förmodligen en antennippel på antennfotenfoten som kallas Fme .
Själva antennsprötet får du byta beroende på vad som ska användas, ett 450-spröt funkar dåligt på vanlig rundradio !.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]