Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mattias_F
Är nyfiken om det finns ett enkelt sätt att få uppgift om nuvarande oljetemp vilket intresserar mig betydligt mer än den nuvarande vattentempen som inte säger mig mer än att vattenpump och kylsystemet fungerar ok.

Med lite ECU uppgraderingar på bilens mjukvara är det alltid intressant att veta hur varmkörd bilen är innan man står på.
Finns något enkelt sätt eller skall man isåfall satsa på en helt separat mätare? (vilket nog utesluts för originallooken skull och jag fortsätter lita på omdömet och motorörat)
Användarvisningsbild
av greeeken
Mattias_F skrev:Är nyfiken om det finns ett enkelt sätt att få uppgift om nuvarande oljetemp vilket intresserar mig betydligt mer än den nuvarande vattentempen som inte säger mig mer än att vattenpump och kylsystemet fungerar ok.

Med lite ECU uppgraderingar på bilens mjukvara är det alltid intressant att veta hur varmkörd bilen är innan man står på.
Finns något enkelt sätt eller skall man isåfall satsa på en helt separat mätare? (vilket nog utesluts för originallooken skull och jag fortsätter lita på omdömet och motorörat)
Extern mätare som gäller

Sen finns det ju den jobbiga vägen.
In med en CARPC o koppla den till bilens diagnostik uttag så ahr du massa olika värden att kolal på när du kör.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Nä, CARPC lät lite överkurs, mätarna blir svårsmälta...
Tack för tipset iaf! :wink:
Lyfter tråden efter tre år....skulle det vara möjligt att få ut fler realtids parametrar ur färddatorn än bara aktuell förbrukning? (oljetemp & tryck, turbotryck etc.)
av xtsy
greeeken skrev:
Mattias_F skrev:Är nyfiken om det finns ett enkelt sätt att få uppgift om nuvarande oljetemp vilket intresserar mig betydligt mer än den nuvarande vattentempen som inte säger mig mer än att vattenpump och kylsystemet fungerar ok.

Extern mätare som gäller

Sen finns det ju den jobbiga vägen.
In med en CARPC o koppla den till bilens diagnostik uttag så ahr du massa olika värden att kolal på när du kör.
En dum lite fråga? Vad är Carpc för något. :???:
Användarvisningsbild
av isak
det var ju bara 60-tals WV som det var intressant med oljetemp! då fanns det en analog mätare som ersatte oljestickan, som fungerade utmärkt! har ni F1 motorer i bilarna?? bil och olje fabrikanterna fixar det där, följ bara bytesintervall så håller dagens oljor tillräcklig kvalitet!

men borra gärna in en givare från biltema i oljesumpen o placera dito instrument på lämplig plats i bilen så är imponatorvärdet säkrat.
isak
isak skrev:det var ju bara 60-tals WV som det var intressant med oljetemp! då fanns det en analog mätare som ersatte oljestickan, som fungerade utmärkt! har ni F1 motorer i bilarna?? bil och olje fabrikanterna fixar det där, följ bara bytesintervall så håller dagens oljor tillräcklig kvalitet!

men borra gärna in en givare från biltema i oljesumpen o placera dito instrument på lämplig plats i bilen så är imponatorvärdet säkrat.
isak
:-)-) 8) :mrgreen:

Fanimej årets inlägg!
:) Antar att jag per definition har en 60-tals VW motor eller snarare får skylla mig själv som låter ändra motorns setup och vill veta när den är varm...
Jag tror impfaktorn i min blöjexpress är föga för övrigt, vändradie som en Silja färja och understyrning dito... :lol:

Är det innte så att många av dessa värden redan finns i bilen och därav kan plockas ut av CAR PC?

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]