Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av snuffe
Hejsan, för lite sedan köpte jag en volvo 740 89:a, väldigt bra bil, det jag tänkte på va att smått trimma bilen,
Har läst och lärt mig en del, så nu tänkte jag börja, Har hittat en 531 med VX3 kammen för en billig peng och tänkte införskaffa, men undrar lite, är det värt det, har även funderat på ett extraktorrör och 2,5 tums eller 3 tumms avgas, men de är i frammtiden.

Och så leder det också till nästa fråga, ärdet svårt att byta toppen, har handbok och värktyg, men är lite osäker fortfarande, om det är ett jättejob så vet jag inte, men de värkar ju inte vara nån svårighet. och en sista fråga, om man gör detta, måste man ha momentnyckel?
av wexe
Att byta toppen på en 740:a är inte direkt svårt Mycket enkel kamrem att demontera

Kan va bra att ha momentnyckel och en muttersnurra samt diverse standardverktyg
av snuffe
Glömde att fråga om motorn funkar som vanligt, eller måsta man chippa den efteråt me? eller är det bara att byta topp och tuta å köra?
av wexe
Det är bara å byta topp å köra på chipp i en sugmotor är inget att hurra för direkt ger Ingen ordentligt HK ökning utan turbo.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Momentnyckel är ett måste om toppen skall monteras på rätt sätt speciellt som jag förstår att du kanske kör lite hårt. :) Glöm inte att göra ren och olja in bultarna innan du drar dit dom.

Mvh GK
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]