Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det mycke grejer man behöver införskaffa innan man börjar med ventilationen? Vad är det som orsakar ventilationsproblemen, oljekvallitet eller körsätt. Har varit ganska duktig med oljebyten och använt helsyntetolja dom sista 14000 milen (10 år) jag ägt den.
Jag har samma symptom, men jag har trott att det troligen är ventiltätningarna som är slitna!? Vevhusventilationen är helt ok eftersom jag kollade/bytte den när jag nyligen bytte packboxen vid vevaxeln (mellan motor och låda).

Att den blåryker extra mycket vid start är väl för att det då har läckt ned olja i cylindern medans bilen stått still!?

Slitna oljeringar har jag som ett alternativ, men då borde det väl ryka under körning och inte direkt extra mycket vid start? Eller?

Har du hunnit konstatera vad ditt problem var? :D
ChristerP skrev:Jag har samma symptom, men jag har trott att det troligen är ventiltätningarna som är slitna!? Vevhusventilationen är helt ok eftersom jag kollade/bytte den när jag nyligen bytte packboxen vid vevaxeln (mellan motor och låda).

Att den blåryker extra mycket vid start är väl för att det då har läckt ned olja i cylindern medans bilen stått still!?

Slitna oljeringar har jag som ett alternativ, men då borde det väl ryka under körning och inte direkt extra mycket vid start? Eller?

Har du hunnit konstatera vad ditt problem var? :D
Har inte kunnat riva gammbilen efter att ha sålt den andra bilen men efter att konsulterat en volvomeck är jag inne på samma som du. Blåröken bolmar upp precis vid start och bara när motorn varit avstängd en längre tid (timmar) så det läker nog ner olja genom ventiltätningarna. Får ta i tu med det när jag hittat bilen jag söker då vi är i behov av en rullande kärra dagligen. Sitter på Blocket varje dag och kollar efter v70 dieslar med "lagom" många mil på mätaren. :-)-)

Varför inte då bara laga enligt de inst[…]

Om inte generatorn fungerar så stannar motor[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 ov[…]

Elpriset

Idag fick jag uppgifter från min elnäts[…]