Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Stafford skrev:Han sa att ett tecken på att turbon inte fungerar som den ska är att det kommer vit rök ur avgassystemet och kan lukta lite bränt.

Och med tanke på att det inte luktar några avgaser eller finns någon som helst olja i kylvattnet så låter det mest troligt.
9 av 10 turboaggregat som havererar skickar ut BLÅ rök. När lagertätningarna inte längre kan hålla tätt så går oljetrycket förbi ut på avgassidan.
Lite vit rök om bilen inte går illa behöver inte betyda att bilen läcker alls. Särskilt inte kombination med att den inte drar nåt vatten.
Kondens är normalt då vattenånga skapas i katalysatorn vid reningsprocessen.
Var orolig istället om vatten börjar försvinna, då kan du börja din felsökning.
Ok. jag ska kolla vattnet lite oftare. Men jag tycker nog bilen är lite "slö" när jag accelererar, visst jag känner turbon slå in när jag kommer upp lite i varv men inte så mycket.

Ska spela in när jag startar bilen så får ni se och säga vad ni tycker.
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av *pettson*
det är BLÅ rök..
Eftersom det uppkommer vid start och ingen annan gång så kommer troligen oljan som bildar röken, ifrån toppen. Den rinner ned i ventilstyrningarna medans bilen står stilla.
Vore det turbon och olja så borde det ryka ordentligt mycket mera vid laddtryck.
Så du tror det är toppen i alla fall ??

Men det luktar inga avgaser i expanstionkärlet och det finns absolut inga som helst spår efter olja !
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av *pettson*
Nej han menar att toppen är sliten och att ventiltätningarna inte mår bra. Det är fullt renoveringsbart och uppkommer helt normalt av slitage.
för olja får jag anta att den ändå drar?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Den läcker lite olja i fram har jag märkt, . Inte mycket men när bilen har stått 1 dygn så är det en lite fläck olja ganska mitt i mellan framhjulen.

Så vad är erat råd till mig ?

Ska jag lämna in den på Volvo och så får dom felsöka ?

Ni ska veta att jag är väldigt tacksam för eran tid och hjälp !! :D
av *pettson*
Stopp nu...
Ska vi först ta och bestämma oss för om nån vätska försvinner överhuvudtaget? Försvinner ingenting så finns heller ingen blårök och ingen vad du misstänkte var vit rök.
Summa summarum då är att inget finns på filmen vi såg.
Jag är däremot säker på vad jag såg och eftersom jag såg det så måste olja försvinna för dej. På insidan av motorn, inte på utsidan.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]