Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hemglass
camaro69 skrev:
hemglass skrev:Hmm .. har inte AWD DTSC ..? Trodde att alla hade det V70R AWD har det väl ? eller är jag helt ute och sladdar? :(
Ja, du är nog ute och sladdar lite grann. :wink:

En R är en R, och står för refined (förfinad/förädlad). Självklart har den AWD som standard
AWD kunde köpas till för övriga sortimentet.

Självklart har alla R DSTC (Dynamic Stability Traction Control). Den är urkopplingsbar i två steg om man nu känner för detta.

En del snålvargar valde bort detta eminenta system när dom beställde sina V70 AWD. Som tur är blev det standard på alla 2005. För antisladdsystemet är suveränt bra.
Jo, jag visste att V70R AWD har 4 hjulsdrift som standard, men inte att alla v70 oavsett motorstorlek inte har dstc som standard .. Trodde att alla efter 2005 inkl V70 AWD hade det som standard :)
av Rick
Jo nog är DSTC bra, men om det utnyttjas till att köra så fort det går på vintern så... kan man hamna i en situation som "ingen elektronik i världen" kan rädda en ur...
Är själv uppväxt med bakhjulsdrivet så för mig känns det naturligt med lite "bak viftning" :-)
Användarvisningsbild
av camaro69
Rick skrev:Jo nog är DSTC bra, men om det utnyttjas till att köra så fort det går på vintern så... kan man hamna i en situation som "ingen elektronik i världen" kan rädda en ur...
Är själv uppväxt med bakhjulsdrivet så för mig känns det naturligt med lite "bak viftning" :-)
Du har så rätt att ingen elektronik i världen kan rädda en "stolle" som kör över sin förmåga.

Men efter att ha lärt mig att under avancerade former köra med systemet, så går det både att ha kul och köra säkert med systemet ikopplat. Kommer aldrig att köpa en ny eller begagnad bil utan antisladdsystem.

"Bakviftning" får dom göra på klubbar som inte jag besöker. :wink:
av Rick
Du har så rätt, rätt använt räddar utan tvekan DSTC liv... tänker mera på stöllarna man blir omkörd av i 110 knutar när det ligger 20cm snö på vägen... finns faktiskt folk som på fullaste allvar tror att "elektroniken" ska rädda dom i alla lägen :-)
av olve
I denna tråd är vi 100% eniga att 2,5T är den rätta motorn, alt(2,4 vs 2,5T).
Har nu en automatare BMW 728,Tycker det är rätt motor för aut.(går lugnt o behagligt)en glidar bil på motorväg.
Hur är volvons 2,5T man mot aut?hur mycket skiljer förbrukningen,kör till 80% stadskörning,
vet att aut är grymt behaligt i stan,även på landsväg(i med farth. o låta motor och växellåda jobba ifred)
Men tror ändå det lutar åt en manuell.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det skiljer marginellt mellan manuell och automat.

Hur man behandlar gaspedalen, är det som påverkar mest.
av Rick
Kör själv 2.5T manuell och Volvo har ju inte världens smidigaste koppling vxlåda direkt, och tycker motor karaktären passar bättre till automat...
Enl färddatorn är genomsnittsförbrukningen 0.95l mil... *blandad körning".

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]