...

Moderator: Moderatorer

av killroy79
Hej! undrar om det är någon som vet om det lag på att ha extra sidospeglar när man kör med husvagn?eller om det bara är en rekomendation för att man ska se bättre bakåt när man kör?
Tacksam för svar!
av Marbas
Osäker på om det är lag eller ej, men jag rekommenderar starkt att ha extra backspeglar som går utanför ekipaget, så du ser bra bakåt.

Lägger till en liten följdfråga - är det ok att köra med dessa backspeglar även om man inte har någon husvagn (eller dylikt) på kroken?
det är lag på att du ska kunna se förbi husvagnen( som är bredare än bilen) dessutom så förlänger du ekipaget så vanliga speglar räcker inte till, så ja du måste ha sk husvagns-speglar!.

Om det är olagligt att köra med sådana på fast utan husvagn låter konstigt, men kolla med "lagen".
eccy243 skrev:Det är inte lagligt att köra med extraspeglar när dom inte behövs. Räknas som utskjutande föremål som kan orsaka kroppsskada.
Det var det jag misstänkte. Tycker dock att orsaken känns konstig - när man har något på kroken, då anses det mer farligt att inte ha speglar, än det är när man har speglar och inget på kroken... Ja ja, inte är man förvånad.
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]