Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger, jag har en 940 96'a med lättrycksturbo.

Den har ett irriterande fel, den startar aldrig på första försöket. Oavsett hur länge man vevar runt motorn på starten så är det inte ett liv. På andra, eller vanligare tredje eller fjärde försöket hoppar den lite tvekande igång. När den väl startat så går den så jämnt på tomgång som vilken annan 940 somhelst.

Nån som har en ide vad det kan vara för fel, eller var jag ska börja felsöka?
Så gjorde morsans 940 med, ca två gånger om året! Letade länge, hittade bara en kallödning i bränslepumpsreläet. Den bilen har bara gått femtusen mil, verkade som det räckte med reläet för jag har inte hört mer om det. Men kolla felkoder för det kan vara impulsgivare eller annat också, allt ger dock inte felkod.
Fortsättning följer...

Jag bytte på er rekommendation bränslepumpsreläet, men det var inte det som var felet. Däremot så verkar det vara inblandat ändå, när jag försöker starta så kan man säga när den ska starta för då klickar BP-reläet till o bilen startar. Jag har kollat hållaren och kablaget närmast BP-reläet men hittar inget knas där.

Vad bestämmer när reläet ska dra, hur felsöker jag vidare... Nån med något bra tips?
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]