Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#428404
"Trimpotential katastrofdålig: D3"

Det innebär ju bara att man har fått en bra/optimal programvara original direkt från volvo som faktiskt plockar ut det som finns att få i motorn, istället för som på de 5 cylidriga motorerna där man får "kass" programvarar original som inte klara att utnyttja motorns potential.

På det 5 cylindriga motorerna måste man ju betala extra i efterhand för att få "rätt/bra" programvara
#428438
VolvoB20 skrev:"Trimpotential katastrofdålig: D3"

Det innebär ju bara att man har fått en bra/optimal programvara original direkt från volvo som faktiskt plockar ut det som finns att få i motorn, istället för som på de 5 cylidriga motorerna där man får "kass" programvarar original som inte klara att utnyttja motorns potential.

På det 5 cylindriga motorerna måste man ju betala extra i efterhand för att få "rätt/bra" programvara
D3 ÄR 5 cylindrig ;)
#428446
VolvoB20 skrev:"Trimpotential katastrofdålig: D3"

Det innebär ju bara att man har fått en bra/optimal programvara original direkt från volvo som faktiskt plockar ut det som finns att få i motorn, istället för som på de 5 cylidriga motorerna där man får "kass" programvarar original som inte klara att utnyttja motorns potential.

På det 5 cylindriga motorerna måste man ju betala extra i efterhand för att få "rätt/bra" programvara
Ja, det är ett intressant sätt att se på saken. Man kan ju också säga att man får en mindre motor med sämre toppeffekt än MY10. Prisskillnaden mellan D3 Kinetic och D5 Kinetic är 20 000 och då får man 42 hk 20 Nm, dubbelturbo och aningen lägre förbrukning... = prisvärt/PH
#428449
VolvoB20 skrev:"Trimpotential katastrofdålig: D3"

Det innebär ju bara att man har fått en bra/optimal programvara original direkt från volvo som faktiskt plockar ut det som finns att få i motorn, istället för som på de 5 cylidriga motorerna där man får "kass" programvarar original som inte klara att utnyttja motorns potential.

På det 5 cylindriga motorerna måste man ju betala extra i efterhand för att få "rätt/bra" programvara
Inte så konstigt, man kunde med en motor (2,4 dieseln) och två olika mjukvaror tillfredsställa två behov, en "prestandadiesel" D5 och en lite billigare mängdbil på svenska marknaden (2,4D). TIlls för förra året hade man alltså 1.6D, 2.0D, 2,4D och D5 - nu har man rationaliserat bort 2.0D som åtminstone inte jag sett på svenska vägar... Jag räknar då inte med något trimpaket till D3 - vem behöver 10 extra hästar och kanske 5% ökat vrid?
#428463
philipsguy skrev:
VolvoB20 skrev:"Trimpotential katastrofdålig: D3"

Det innebär ju bara att man har fått en bra/optimal programvara original direkt från volvo som faktiskt plockar ut det som finns att få i motorn, istället för som på de 5 cylidriga motorerna där man får "kass" programvarar original som inte klara att utnyttja motorns potential.

På det 5 cylindriga motorerna måste man ju betala extra i efterhand för att få "rätt/bra" programvara
Inte så konstigt, man kunde med en motor (2,4 dieseln) och två olika mjukvaror tillfredsställa två behov, en "prestandadiesel" D5 och en lite billigare mängdbil på svenska marknaden (2,4D). TIlls för förra året hade man alltså 1.6D, 2.0D, 2,4D och D5 - nu har man rationaliserat bort 2.0D som åtminstone inte jag sett på svenska vägar... Jag räknar då inte med något trimpaket till D3 - vem behöver 10 extra hästar och kanske 5% ökat vrid?
Det är nog ett bra beslut. Få kommer att trimma den!
PH
#428503
Honke skrev:
VolvoB20 skrev:"Trimpotential katastrofdålig: D3"

Det innebär ju bara att man har fått en bra/optimal programvara original direkt från volvo som faktiskt plockar ut det som finns att få i motorn, istället för som på de 5 cylidriga motorerna där man får "kass" programvarar original som inte klara att utnyttja motorns potential.

På det 5 cylindriga motorerna måste man ju betala extra i efterhand för att få "rätt/bra" programvara
D3 ÄR 5 cylindrig ;)
Visst, men det är 5-cylindriga 2,4 liters motorn som fanns både i 205 och 163 hk som jag refererade till, inte ens i D5 version tog man ju ut maxeffekt med mjukvaran, för att få ut den var man tvungen att köpa ny mjukvara från Volvo via polestar.

Nu verkar ju volvo ta ut max effekt ur 2-litaren (som också är 5 cylindrig) redan från början så man ska inte behöva köpa till optimal programvara i efterhand.
#428581
viktore skrev:Innan man börjar raljera om "dålig trimpotential" i D3 bör man kanske ta en stund och fundera över enkla fakta.

D3
5cylindrar, 2l slagvolym
163HK / 400NM från 1400rpm

Kan någon nämna en annan tillverkare med en 2litersdiesel som lämnar 400nm eller mer, vid samma eller lägre varvtal?

Oavsett så får 400nm vid 1400rpm ur en 2litersdiesel anses som en mycket bra siffra.
Och med tanke på att D3 har singelturbo krävs det ingen raketforskare för att inse den turbons begränsningar.

D4 i tex. S40 har förmodligen en annan, lite större turbo då den lämnar 177hk och 400nm, vid 1750rpm.
Jämfört med den gamla franska PSA 2,0 l dieseln som man använde tidigare i mängdbilsdieselsegementet så har man nu 25% bättre vrid vid 2000 varv (400 mot 320 nm), tacka den femte cylinden för det. Maxeffekten inkom med den motorn först vid 4000 varv :roll:
Läs gärna denna recension och jämför http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
#428602
philipsguy skrev:
viktore skrev:Innan man börjar raljera om "dålig trimpotential" i D3 bör man kanske ta en stund och fundera över enkla fakta.

D3
5cylindrar, 2l slagvolym
163HK / 400NM från 1400rpm

Kan någon nämna en annan tillverkare med en 2litersdiesel som lämnar 400nm eller mer, vid samma eller lägre varvtal?

Oavsett så får 400nm vid 1400rpm ur en 2litersdiesel anses som en mycket bra siffra.
Och med tanke på att D3 har singelturbo krävs det ingen raketforskare för att inse den turbons begränsningar.

D4 i tex. S40 har förmodligen en annan, lite större turbo då den lämnar 177hk och 400nm, vid 1750rpm.
Jämfört med den gamla franska PSA 2,0 l dieseln som man använde tidigare i mängdbilsdieselsegementet så har man nu 25% bättre vrid vid 2000 varv (400 mot 320 nm), tacka den femte cylinden för det. Maxeffekten inkom med den motorn först vid 4000 varv :roll:
Läs gärna denna recension och jämför http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Ja, den gamla 2,0D var ingen höjdare och inte särskilt vanlig i V70II. Bullrig och törstig, min erfarenhet. Men det är väl inte extracylindern i sig som ger vrid, med bensinmotorer är det ju inte alls så att fler cylindrar ger mer vrid givet en viss cylindervolym. Ska snart åka och provköra en D3, verkar lovande!/PH
#428656
perhall skrev:
Ja, den gamla 2,0D var ingen höjdare och inte särskilt vanlig i V70II. Bullrig och törstig, min erfarenhet. Men det är väl inte extracylindern i sig som ger vrid, med bensinmotorer är det ju inte alls så att fler cylindrar ger mer vrid givet en viss cylindervolym. Ska snart åka och provköra en D3, verkar lovande!/PH
Du har rätt perhall!

Det är snarare så att fler cylindrar kan ge ett sämre vrid. Iaf vid samma motorvolym och jämförbara varvtal. Ju kortare slag dessto sämre förutsättningar för ett bra vrid i motorn. Å andra sidan ger ett kort slag möjligheter till ett högre varvtal och därmed en högre effekt/liter. På omvänt sätt ger ett långt slag sämre förutsättningar till ett högre varvtal då kolvhastigheterna blir för höga.

Motorer är en värld av kompromisser. Ett exempel är just D3. Samma borrning som 2,4D men kortare slag. Volvo verkar ha valt att prioritera effekt och vrid i spannet 1700-3000 varv och i detta varvtal få den så lik 2,4D och D5 som möjligt vilket de också lyckats med. Men då offrar man till viss del effekt på högre varv samt.
#428659
philipsguy skrev: Inte så konstigt, man kunde med en motor (2,4 dieseln) och två olika mjukvaror tillfredsställa två behov, en "prestandadiesel" D5 och en lite billigare mängdbil på svenska marknaden (2,4D). TIlls för förra året hade man alltså 1.6D, 2.0D, 2,4D och D5 - nu har man rationaliserat bort 2.0D som åtminstone inte jag sett på svenska vägar... Jag räknar då inte med något trimpaket till D3 - vem behöver 10 extra hästar och kanske 5% ökat vrid?
Trimpaket finns redan. Dock inte från Polestar eller Volvo själva men RICA har tagit fram ett för D3:an med 177 hästar och 450 Nm.

Kolla länken nedan:

http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=1959&product=0

Har några mindre skador som spot repair kan […]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]