Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dalle76
hej skulle ställa tändningen förut på min 245a men fördelaren sitter som berget någon som har ett bra knep? det finns ju typ inget bra att bända mot och en tång kommer jag inte åt med heller. :cry:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Försök knacka på den, jag har varit med om samma problem själv flera gånger ;)

Ta nåt dorn och knacka från sidan på öglan där skruven sitter. De kan vara bra om du lyfter upp hela fördelaren och sliper + smörjer lite också så den rör sig lätt, bara du noterar hur rotorn stod innan så du får ner den rätt i kuggen sen. Kan ta ett par försök eftersom kuggen är vridna ;)
Användarvisningsbild
av dalle76
tackar funkade perfekt att jag inte tänkte på det själv! men nu till nästa fråga då. det är en a motor 86a ock gaderingen är inget vidare tycker jag. längst till vänster står det 20 sedan ytterligare 2 streck min gissning är att dom är 10 grader samt noll någon som vet? tändningen skall stå på 7 grader med bortkopplat vakum och 750 r min
Användarvisningsbild
av dalle76
tackar ja det gjorde det efter att allt gammalt skit var borttvättat så såg jag det jag ställde tändningen några grader lägre än 7 eftersom jag har haft problem med spikningar tidigare +att jag kör på 95 som motorn ju egentligen inte är gjord för har provkört några mil nu och bilen går kalas!
av Rådlös
Dalle76: Du vet väl att den helelektroniska och brytarlösa fördelaren 123 Ignition finns till B21 och B23-motorer numera? Den passar på alla modeller inklusive marinmotorerna.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]