Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

För inte allt för länge sedan tyckte en kompis att han ville testa ta bort slangen till turbon så den laddar max. Den gick väl lite bättre och började knacka vid häftigare acceleration. Efter en snabb vända återställdes allt. Folk vet säkert hur det låter, eller när något klantar sig lite med kopplingen så motorn nästan dör när man kör iväg så kan det komma ett knack som låter precis lika dant. Har hört det på flera olika bilar.

Hur som helst, just det karaktäristiska ljudet, kommer det när spridarna slår i bott när den försöker ge så mycket bränsle det går? Någon vet väl hur det låter när man gör spridartest.

Varför jag undrar är för att jag tankade lite diesel med vilje för att rengöra spridarna. Har hört talas om att det ska fungera. 10% diesel är det i och den låter precis som när kompisen drog slangen till turbon. Men min har ingen turbo.
Eftersom en bil får för lite bränsle då när slangen till turbon dras, vilket även min får med mitt bränsle och den försöker kompensera det genom att öppna spridarna mer antar jag. Tänkte bara ifall min teori stämde att det var spridarna och inte att motorn spikar som låter.
Trimmade mopeder som spikar låter inte, men om bilar låter det vet jag inte, vill inte ha obehagliga överraskningar så därför frågar jag om det kan vara spridarna som bara låter när man gasar på?

Obegriplig text antar jag, hoppas ni förstår ändå!
Rikskrim skrev:okej?En spridare flödar tex 578 cc/min under ett visst tryck.Sen är spridaren öppen under någon millisekund medans den sprutar in bensin.Dom öppnar altså inte "djupare" utan du kan få dom att vara öppna längre.Rätta mig om jag har fel? :)
Helt rätt!
Om vi nu ponerar att spridaren flödar 578 cc/min vid 3 bar, så menas det att den flödar så mycket om spridaren står fullt öppen under 60 sekunder med ett ingående bränsletryck på 3 bar.
Sedan är det styrenheten som aktiverar (öppnar) spridaren. Detta sker i pulser som varierar i både motorvarv (beroende på motortemp) och öppettider.

När spridarnålen (den som öppnar/stänger spridaren) öppnar och stänger så kan man höra ett s.k. klickljud från spridaren.
Kan det inte vara så att vid normalt bränsleflöde så öppnar den så kort tid att den inte hinner öppna sig helt innan den stänger?

Annars får jag väl gå och slänga på lite ström och se om jag känner igen ljudet. Man hör ju inget i vanliga fall.
blådåren skrev:Ett knackande som kommer när man accelererar häftigt med ryckt wastegateslang..

Är det bara jag som tror att det är spikningar pga bränslebrist och högt ladd ???
Det är väl den kända förklaringen, som borde väl stämma ganska bra, som jag ifrågasatte om det verkligen var spikljud.

Gjorde ett spridartest det lät knappt något i kupén, ungefär som en radiostörning på AM. Litet puttrande ljud.

Hmm, varför låter min sugmotor som en turbomotor med dragen wastegateslang? Den kan ju knappast spika.
Den går normalt förutom ljudet.
Låter väl mer än rimligt att det spikar om man rycker slangen!.
Ladd skenar och soppan räcker inte till, visserligen kan sprutet kompensera lite grann men int så de räcker, framförallt inte med standard spridare!.

"sugmotor som låter som en turbomotor med dragen wastegateslang" ?.
Vad för maskin pratas det om nu?
blådåren skrev:Låter väl mer än rimligt att det spikar om man rycker slangen!.
Ladd skenar och soppan räcker inte till, visserligen kan sprutet kompensera lite grann men int så de räcker, framförallt inte med standard spridare!.

"sugmotor som låter som en turbomotor med dragen wastegateslang" ?.
Vad för maskin pratas det om nu?
B230FB (utan turbo) som går på 90% bensin och 10% diesel. Den låter precis som en B230F* (med turbo) med dragen wastegateslang.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]