Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Såg idag att jag har röd styrservoolja i min S60 2005 och vad jag hört ska det väl bara vara den gröna sorten till min bil? Har ingen grön packning på locket till oljebehållaren.
Ska det vara grön eller röd olja i min bil?
Hur byter jag oljan enklast om det nu är fel?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Thomas J skrev:Grön packning = grön olja, annars röd olja.
Jag trodde att det inte fanns några 2005 med röd olja överhuvudtaget.
Min saknar packning i locket.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Och jag har haft brun olja dom 4 år jag har haft min V70 T5 00:a och servon funkar perfekt.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Har ikväll bytt olja i min styrservo till grön Volvo olja det var ganska enkelt att byta och det gick åt två 1l flaskor olja.

Jag använde en oljesug och tömde oljebehållaren och lossade sedan returoljeslangen dvs inte den som leder direkt till styrservopumpen utan den smala slangen.
Pluggade sedan hålet för returslangen i behållaren med lite plast och ett buntband i brist på annat och drog den lösa returoljeslangen till en tom 5l dunk som jag tryckt ner bakom motorn.
Fyllde på med grön olja i behållaren och lät motorn gå i 2-3 sek och fyllde sedan på med olja i behållaren igen och upprepade proceduren tills systemet var genomsköljt och grön olja kom ut i returslangen och ner i 5l dunken.
Sen var det bara att ansluta returoljeslangen igen på behållaren och justera nivån.
Vred några stora rattutslag till ändlägena för att få ut luft ur systemet och kollade nivån igen ett par gånger.
Jag rekommenderar att detta görs med motorn kall för att inte riskera att smälta plastdunken mot grenrör eller andra varma ytor och självklart gör man detta på egen risk.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]