Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Vill bara höra om någon här har varit med om samma sak som jag.
Jag börjar med att bifoga mailet som jag skickat till Tomtom.

Hej. I måndags köpte jag en Tomtom GO750 GPS på mediamarkt i Växjö. Till den skulle det ingå två års fria kartuppdateringar.
Nu undrar jag hur jag får tillgång till detta. På er hemsida står det: "Skriv in aktiveringskoden (finns på kartuppdateringstjänstens kort)" men något sådant kort följde inte med.
Har både ringt och mailat Mediamarkt som gav mig följande besked:

Hej Tomas!

"Ja det var en riktigt bra fråga. Jag kollade i våra lådor och hittar heller inga koder.
Men min kollega sa att det är serienummret på kartongen som du skriver in via TomToms hemsida.

Annars kan du ringa Gadgetec (de har hand om TomTom Sverige) på 031-492010."

Gjorde detta och de visste inte alls varför jag fått det telefonnumret och hänvisade mig till Tomtom tel 077-662-00-10.
Ringde dit och efter 33 minuter i telefonkö så fick jag information om att gå in på http://www.tomtom-promo.se för att registrera mig.
Går in på sidan och när jag skall välja inköpsdatum så kan man bara välja mellan februari, mars, april och maj. Men jag köpte min tomtom för två dagar sedan alltså den 12 juli.
Hur skall jag nu göra. Jag vill ju ha uppdateringar för två år.

Tacksam för hjälp.

(Skulle få svar inom två arbetsdagar)

Är nöjd med GPSen annars.
Har fått svar nu..:
Hej Tomas!

Tack för att du kontaktat TomTom Kundtjänst.

Välj vilken som helst, jag vet inte riktigt varför det står så där.
Återkom till oss ifall att du skulle ha problem med att aktivera din kod.

Om du undrar över något annat eller har fler frågor angående detta är du alltid välkommen att kontakta oss igen.
Jag eller någon av mina kollegor står gärna till tjänst för dig.
Du är även välkommen att kontakta oss på telefon: 0776 620 010

Med vänliga Hälsningar
Raul R.
TomTom Support Team

"Välj vilken som helst"

Ja vad ska man säga.
Dom är inte allt för smarta på TomTom har jag märkt.. :P

Skriv gärna en recension... :)
Jag hade också problem när jag köpte min. Men jag behövde aldrig gå in på någon sajt och registrera mig. Efter mycket om och men så räckte det att använda ett serienumer som satt någonstans på kartongen.

Är iofs ett år sedan så mycket kan ha förändrats. Men jag minns att det inte var så självklart och att jag misslyckades många ggr innan jag fick till det.
Serienummer testade jag också med i lite olika kombinationer tex ta bort första/sista bokstav osv.

Severin: Har också funderat på detta. Nu valde jag så sen datum jag kunde men det blir ju ändå typ två månader jag missar isf.
Har nu använt min Tomtom ett tag och är nöjd med produkten.
När jag väl aktiverat kartuppdateringarna så gick det lätt att ladda hem uppdateringar och fartkamerauppdateringar via Tomtom HOME som ligger installerat på enheten.
En annan sak som är lite rolig är att man kan anpassa GPSen på olika sätt. Man kan tex ladda hem nya röster till GPSen via Tomtom-progammet, man kan ändra startbild, avstängningsbild och lägga till nya "intressepunkter" mm. Jag har tex lagt till alla Biltemabutiker i hela landet :P

Såhär ser min GPS ut när den startas :)
Bild

Här är en bild på kartan när man kör i 3D-läge. Notera att jag bytt ut pilsymbolen mot en Volvo S40 :D
Bild

Bra funktioner på GO750T är att det finns olika lägen för dag-körning och mörkerkörning. (Olika ljusstyrka och färger på skärmen).
Map share (som finns på alla Tomtom). Kortfattat är det att man kan ändra i kartorna själv, tex ändra hastighetsbegränsning, rapportera fartkamera, tala om att en väg är avstängd och lägga till vägar. Sedan kan man dela med sig denna info till andra tomtom-användare samt ta del av andras ändringar.

När man valt var man skall åka finns det ganska många alternativ på hur man skall köra dit.
- Snabbaste rutten (i detta läget tar GPSen hänsyn till vilken tid på dygnet man åker så det behöver inte bli samma väg alltid beroende på om det kanske är kl 4 på eftermiddagen då alla slutar jobbet eller kl 10 en förmiddag.)
- Eco route. (Den körväg som ger lägst koldioxidutsläpp)
- Kortaste rutt
- Undvik motorvägar. (Som snabbaste rutt fast utan motorvägar)
- Promenadrutter. (Har jag inte provat)
- Cykelrutter. (Inte provat)
- Rutter med begränsad hastighet. (Tror detta betyder att du inte kommer köra över en viss hastighet. Väljer man detta alternativet får man välja en maxhastighet. Skulle ju kunna vara användbart om man tex har släp och inte vill köra mer än 80km/h).

Om det är något mer ni vill veta så säg till bara.
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pul[…]

Stötdämpare vibration

Har en v70 07a och jag bytte stötdämpare[…]