Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sep
Har fått ett problem närmaste dagarna på min Volvo s60 -05
När bilen rullar bakåt om jag backar eller i friläge så låser sig vänsterbakdäck. Med lite gas får man den att rulla men man känner att de är ett kraftigt motstånd.

Det är ingen skillnad alls vid körning framåt, inget som håller emot eller att de känns som att de bromas.
När jag märkte de först så räckte de med att jag körde ca ½ meter fram så kunde man backa utan problem inget motstånd vid backningen.
Användarvisningsbild
av hakank
Låter helt klart som handbromsbackarna delat på sig. Alltså slitytan har lossnat från godset. Rekommenderar dig att fixa omedelbart då det kan bli dyrt om de far runt och rensar i navet. Hade sama problem själv och ganska många andra på forumet också. (Du kan söka på handbromsbackar) Bytte mina på speedy. Om du vill byta själv så finns det hjälp i forumet.

/Håkan
hakank skrev:Lycka till och meddela gärna resultat!

/Håkan
Ursäkta att jag halkar in så här men vilka handbromsbackar ska man köpa för att slippa detta problem i framtiden?? Har inte råkat ut för det än men vill veta i förebyggande syfte :-)-)
av Rick
helgonet1 skrev:

/Håkan
Ursäkta att jag halkar in så här men vilka handbromsbackar ska man köpa för att slippa detta problem i framtiden?? Har inte råkat ut för det än men vill veta i förebyggande syfte :-)-)
Bytte själv till biltemas, Dom är bra limmade men en del har haft problem med att dom inte bromsar tillräckligt...

Kan ju tillägga att mina byttes i "onödan" vid 9500 mil, dom var lite rostiga men hade inte börjat släppa... Volvo har olika leverantörer...
Senast redigerad av 1 Rick, redigerad totalt 0 gånger.
av VXC70
ja så jävligt är det att de kan förstöra bromssköld och då måste man ha en ny sån för att kunna fästa Backarna.

Kolla så Vajern går lätt för den kan va orsak till att bromsarna ligger på när man har spaken i nedsläppt läge.

Vajer byte börjar bli vanligt på V70N -04 - 05 har jag märkt så.
Användarvisningsbild
av hakank
Kommer tyvärr inte ihåg fabrikat som Speedy satte på men de var ganska så okänsliga i början. Tog rätt dåligt faktisk. Körde in dom under några veckor genom att då och då i låg fart bromsa med dom. Nu tar dom som orginal.

/Håkan
Rick skrev:
helgonet1 skrev:

/Håkan
Bytte själv till biltemas, Dom är bra limmade men en del har haft problem med att dom inte bromsar tillräckligt...

Kan ju tillägga att mina byttes i "onödan" vid 9500 mil, dom var lite rostiga men hade inte börjat släppa... Volvo har olika leverantörer...
Det innebär då att man kan få ett par som är dåliga likväl ett par som är bra antar jag. Lite oroväckande då backarna kan lossna och låsa hjulet med katastrofala följder. Backarna är tydligen bytta på min bil (förra ägaren ombesörjade det) men jag vet inte vilka han satte dit då bilen lämnades på verkstad. Finns det inga backar som garanterat inte släpper??
Användarvisningsbild
av hakank
Kan tänka mig nitade inte släpper, om det nu går att få tag på sådana till din bil. Tror också att det diskuetrades att Volvo orginal hade nått problem med limmet. Kan ju vara det som spökar och att utbytes (ej Volvo) är OK.

/Håkan

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]