Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Topgun skrev:-Jasså??

-man kan nu mera "Ta tillbaka" sitt erkännande??
Och få kortet tillbaka av transportstyrelsen???
Är dom "snällare" på transportstyrelsen? Än Länsstyrelsen?

De gick de inte göra så! Sa man till mig i höstas....då länsstyrelsen återkallade kortet!!!!!
-Men de klart....
-jag ringde inte Aftonbladet!!!
:wink:
Länsstyrelsen har inte längre hand om körkortsärenden utan det är istället Transportstryrelsen så det kan ha något med det att göra! ;)

Värt att nämna är ju att han bara har körkort tillfälligt i väntan på dom.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja efter den videosekvensen så förstår jag snuten bättre. Jonny kommer inte att klara sej i en rättegång på det ?:-/
Användarvisningsbild
av Guligan
Intressant film som dock känns lite väl "tillrättalagd".
Frågan kvarstår dock: Hade Jonny kört så fort om han inte haft blåljusen i backspegeln??
Om jag varit Jonnys ombud så hade jag hävdat att uppsåt för fortkörningen saknas och att just den stressande situationen framkallat fortkörning.
av Linqid
Efter att ha filmen så är det nästan knappt värt att diskutera längre, det är så uppenbart att han gjorde fel att man måste vara blind för att inte se det.

När han dessutom vänder sig till sensationsblaskan Aftonbladet för att i ett desperat försök komma undan 3600 kr i böter och behålla sitt körkort framstår han för mig som inget annat än en ren pajas.
av blådåren
Jonny är definitivt helrökt!!, finns ju inte en chans att han "klarar" detta..

Det fanns rejält med möjligheter att släppa förbi eller svänga av !!.

Känns mest som han tänkt att "jag ska bara några km, sen ska jag svänga av" och helt enkelt gasar på !.

Fattar dock inte vad "guligan" menar med "tillrättalagd" ?, hastigheten var lägre i denna video vilket iofs ger en felaktig bild på viken tid man har på sej att reagera.

Dessutom låg jonny 5-600m framför ambulansen så ambulansen flåsade inte i nacken heller..
av llesrof
Frågan kvarstår dock: Hade Jonny kört så fort om han inte haft blåljusen i backspegeln??
Det är egentligen ointressant. Han valde att dra på utmed en längre sträcka än nödvändigt för att ge fri väg. I princip kan han till och med ha hindrat ambulansen eftersom sträckan kanske kunde klarat en högre hastighet än Johnnys 102 Km/tim. Det är inte ovanligt att ambulansen får slå av på takten eftersom ambulansföraren är rädd för att bilisten framför skall bli så stressad att han/hon tappar kontrollen över fordonet. På de flesta 2+1-vägar går det utmärkt att köra om ifall man är lite försiktig. Om det vart en extremt lång enfilig sträcka med wireräcken så kunde Johnny istället för att gasat på valt att blinka höger för att visa att han sett ambulansen och sedan saktat ned samtidigt som han hållig så långt till höger som möjligt utan att för den sakens skull köra med högerhjulen i gruset. Ambulansförarna vill ogärna köra om ifall framförvarande bil kör med hjulen i gruset med tanke på att man kan få ett kast och fara in i ambulansen när den passerar.
Känns mest som han tänkt att "jag ska bara några km, sen ska jag svänga av" och helt enkelt gasar på !.
Ja, eller så försökte han verkligen komma ur vägen. Även om man har det bästa uppsåt så kan det bli fel ibland. Skall man befrias från ansvar om uppsåtet vart gott men utförandet idiotiskt? Näe, det tycker jag inte.
hastigheten var lägre i denna video vilket iofs ger en felaktig bild på viken tid man har på sej att reagera.
Om det nu stämmer att han legat 200 - 500 meter före ambulansen så borde han hunnit stanna, kliva ur och vinka åt ambulansen även om det gick i 102 Km/tim. Att ambulansen inte låg honom i röven kan kanske bero på det var en skicklig ambulansförare som medvetet slog av på takten för att inte hetsa Johnny att göra någpot dumt eller för att riskera att köra in i baken på honom om han skulle tvärbromsa. Vissa förare gör nämligen det när de får ett blåljus bakom sig.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja efter att ha sett denna videon kan jag inte säga annat än att det verkar som ett korrekt beslut av polisen.
102 km/h är ju inte så hög hastighet att det är svårt att stanna till ganska snabbt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]