Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Jag har en grabb på 2.5 år han sitter nu i baksätet i en bakåtvänd barnstol.
Den börjar dock bli för liten / han för stor.

Ser att han inte sitter bekvämt då han blivit såpass lång att han måste ha benen krökta för att de tar i baksätets ryggstöd.

Enligt folk jag hört mig för hos rekomenderas barn att sitta bakåtvända till de är 4 år, hur han ska få platts vette fan? Såga hål i ryggstödet så han kan ha benen i skuffen?

Hur har ni gjort?
När vände ni på era småttingar? (Antar nu bara att det finns fler föräldrar här än mig)
barnens skelätt är inte starkt nog att hålla i kroppen, så man ska sitta bakårvänd så länga som möjligt, helst längre än 4 år, men inte före. (om nu inte barnet växt så huver är över stolen)
Att bena är böjda gör inget.
Min grabb på 3år är 104cm lång och väger 19 kilo. Han är för tung att sitta bak i barnstolen med stödben och fram är det 1,5cm-2cm mellan huvud och vindruta baklänges. Så nu har vi vänt stolen då han troligen skulle få ganska stora huvudskador av framrutan vid kollision. Det handlar inte om ålder utan storlek!
Ja dom får absolut inte sitta bakåtvända när dom är längre än stolen!
men man ske inte brysig om att benen inte får plats.
Hej,

barn ska åka bakåtvänt så länge det bara går. Minst till 4-5års ålder! Bakåtvänt är 5 gånger säkrare än framåtvänt och har en skadereducering på 90-95% (de sista 5-10% är olyckor där ingenting hade hjälp, t.ex explosioner) medans framåtvänt bara ger ett skydd på 50-60%.
På ett litet barn är huvudet mycket större och tyngre, i jämförelse med kroppen, vilket gör att huvudet kastas våldsamt framåt om barnet sitter framåtvänt. Risken för nack- och ryggskador är enorm!
Sitter barnet däremot bakåtvänt så tas kroppen upp av bilstolens ryggstöd, och kraften fördelas över nacke och rygg.
På ett 3årigt barn som väger 15kg utgör huvudet 18% = 2,7kg. Jämför med en vuxen på 80kg där huvudet utgör 6% = 4,8kg.

Barnets vikt vid en krock i 50 km/h blir 25 gånger högre än normalt och vid en krock i 64 km/h väger barnet 34 gånger sin vanliga vikt. Det betyder att ett 18 månaders barn som väger 11 kg, vid en kollision i 64 km/tim väger 396 kg, varav 100 kg utgör huvudets vikt vid kollisionsögonblicket

Bilbarnstolen är urvuxen när huvudet når 1/3 över ryggstödet, ungefär vid öronen. I babyskyddet får huvudet dock inte sticka ovanför alls.
I omed att bakåtvänt är så pass mycket säkrare så är det ju givetvis att föredra att ha barnet bakåtvänt länge! Böjda ben är absolut inte farligt alls och påverkar imte säkerheten. Hellre ett brutet ben än en bruten nacke.
Se till att ha en bilbarnstol som är godkänd till 25kg bakåtvänt. Framsätet ger ofta mer benplats än baksätet.

Framåtvända bilbarnstolar har en undre viktgräns på 15kg, men rekommendationen säger minst 18kg och absolut minst 4år. Det är ÅLDER som spelar roll INTE varken vikt eller längd (sålänge barnet håller sig inom bilstolens gränser)

Läsvärda länkar:
http://www.ntf.se/halland/default.asp?recid=24139
http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp

Fråga gärna om ni undrar något mer!
En till fundering eftersom du är inne på åler: http://www.vti.se/templates/Page____2653.aspx
Där står det 4 år. Min 3-åring är lika lång som grannens 4,5 åring (106cm lång) och detta är meddllängden för 4,5 åringar. Bak kan jag inte sätta honom (max 18 kilo) och fram är huvudet för nära framrutan. Hans vikt är som medelvikten för 5-åringar (19,5 kilo). Det är näst intill idiotiskt att generalisera barn och sätta dem i en ålderskategori när vissa saker ska utföras eller ej. Flickor har ungefär samma vikt/längdkurvor. Vilken längd/vikt på barnet är lagom för vad är väl bättre att säga som på typ Gröna Lund?
Daddan skrev:En till fundering eftersom du är inne på åler: http://www.vti.se/templates/Page____2653.aspx
Där står det 4 år. Min 3-åring är lika lång som grannens 4,5 åring (106cm lång) och detta är meddllängden för 4,5 åringar. Bak kan jag inte sätta honom (max 18 kilo) och fram är huvudet för nära framrutan. Hans vikt är som medelvikten för 5-åringar (19,5 kilo). Det är näst intill idiotiskt att generalisera barn och sätta dem i en ålderskategori när vissa saker ska utföras eller ej. Flickor har ungefär samma vikt/längdkurvor. Vilken längd/vikt på barnet är lagom för vad är väl bättre att säga som på typ Gröna Lund?
Åldern är det som är viktigt först och främst. Men precis som du poängterar så finns det gränser för när barnet inte längre kan sitta bakåtvänt. Men eftersom din son bara är 106cm lång och väger 19,5kg så hade jag köpt en Britax Two way (som är den stol som har längst rygg på marknden och godkänd till 25kg). Då han kan sitta bakåtvänt längre!
För mig är det viktigast att barnet sitter säkert och bakåtvänt är ju 5x säkrare.. så det säger sig självt för mig.

Att det är just ålder som är rekommendeationen beror ju på utvecklingen i kroppen. Man vet att barnets musker och skelett inte är tillräckligt starka förrän vid 4-5års ålder (tidigare rekommendation var bara 4år, nu är det 4-5år. Ännu tidigare har det varit 3år)
Det finns ju faktiskt 4åringar som är under metern och väger knappt 15kg, ett så litet barn bör inte sitta framåtvänt! Man måste ju gå lite på längd och vikt också..

Det går men lite trångt,har du kollat […]

XC90 baksäte går inte att låsa

Hej, Efter att jag fällt ner mitt vänstr[…]

Låna dragkrok Till BES

Hej alla, är det någon här i GBG o[…]

Hittade det här vid en googling, snarlik sit[…]