Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
du behöver ett interface av sådan här typ : http://www.24.se/elm327-usb-bildiagnost ... c-227.aspx tänk dock på att dom har många fallgropar och att du verkligen förvissar dig om att dom läser data från din bil.
ett alternativ är den typ av "handhållna felkodsläsare " som finns att köpa , men även dessa är lite "luriga" att få att funka
av Georg
På gränsen till båg.

Titta bara på anslutningen till datorn (vad den nu heter) som inte fungerar på de flesta hyfsat nya standardlaptoppar.
Man behöver bara ett interface och så behöver man en programvara nånstansifrån som det "bara" är att tanka ner från någon hemsida, och just den där volvoårsmodellen fungerar dåligt med den här progamvaran osv osv......

Varför finns det inte ett fullödigt diagnostikverktyg som fungerar utan en massa bara det och det till....?

Köpte ett diagnostikverktyg med kabel, CD-skiva till min Volvo V70XC -99 och inget fungerade.
CD-skivan trasig..
Fick en ny...
Anslutningen passade inte..
Skaffade en slags adapter som skulle lösa problemet...
Fungerande fortfarande inte...
Returnerade skiten.....
Väntar fortfarande på pengarna....

Och som lök på laxen kommer säkert någon skönande att tala om att det är mitt eget fel för att jag inte fattade att jag satte kabeln åt fel håll fast det inte går och att jag får skylla mig själv som inte fattar att just den årsmodellen med serienummer mellan det och det inte går att diagnostisera för att då infördes den och den modifieringen.....

Fast killen på deras kundtjänst var lika trevlg som produkten var kass...

Huva.... ??:-/

Georg
av *pettson*
Utrustning som kan läsa ur bilarna finns. Men som alltid är när vi är i forum, oavsett vilket, så vill INGEN.
*investera i handböcker* Man vill hellre ladda ned, skulle det kosta 20 spänn så letar man hellre efter ett halvsuddigt schema eller bok som *nästan* täcker det man söker, sen frågar man resten och blir förbannad om man inte får så exakta svar att man bara kan gå ut och åtgärda. Även om svaret faktiskt är felsökning, så är det svaret fel.
INGEN vill faktiskt betala vad det kostar att köpa ett riktigt diagnostikprogram, kostar det mera än 200kronor inklusive frakt är det på gränsen till myteri, har det kostat 500 spänn är det fördjävligt.. kostar det 700 är det ja...otryckbart. INGEN köper heller ett läsverktyg dom förstår, man investerar inte ens tid i att försöka förstå felkodstabellen som i bästa fall följer med och man kopplar det mot programvara man laddat ned, för köpa det ? Det är för dyrt. Man försöker inte ens googla i bästa fall innan koden hamnar i ett forum och man vill fortfarande inte förstå att en kod inte alls är nån sannings sägare, det är en pekpinne mot vad som KAN vara fel. OM man fått med en felkodstabell så kan man ändå inte språket som den är skriven på, eller har ändå ingen aning om vad som menas då man inte har utbildning om ämnet, dvs komponentkunskapen om insprutnings systemet eller dylikt för att ens ha en chans i realiteten att söka och åtgärda. Man vill heller inte investera den tiden som krävs för att förstå utrustningen och informationen fullt ut, men man ska läsa och laga bilen. Det behövs ju inte investeras nån tid... man behöver bara läsa ur, kopiera texten och kasta in det på 22 ställen så kan nån annan lösa problemet gratis.

Det är ju så att det är ingen överaskning att man får betala runt 3000 för ett pirat tillverkat interface till en volvo av äldre snitt. Eller runt 10.000 för ett nyare set med interface och piratprogram till. En som fungerar som volvoverkstädernas på äldre och nyare volvos ihop.
Eller runt 30.000kronor för en riktig eftermarknads urläsare som fungerar till flera bilar, som har programvaru uppdatering och support. På rätt ställe med kontakter går det ofta att få ned den några tusenlappar till.
Ett riktigt diagnosverktyg kan kommunicera med bilen mer än att läsa koder. Det kan dels aktivera och inaktivera diverse funktioner och dels läsa koderna fullt ut i alla system. Det kräver likväl utbildning i att tolka koderna genom att felsöka, det kräver likväl att man investerar tid och kunskap i att försöka förstå sitt system. Annars kan man strunta i att inhandla oavsett pris på enhet och program, det blir billigare i slutändan för en själv att lämna in för felsökning, då man ändå använder utrustningen en gång och sen är besviken på dess funktion eller dess information.

Slutligen blir dom många förbannade/ irriterade nu när dom läser det här inlägget eftersom dom känner igen sej själva ganska väl, sånt brukar göra ont..

sen kan man bara beklaga att det mest säljs billigt skit på eftermarknaden som inhandlas i minut och parti istället för att man säljer högre kvalitet på utrustning billigare..

Det är som texten jag kopierat enligt nedan, den säljs det mycket av på blocket. Förmodligen för att ingen läser färdigt..
*Proffsinstrument som används även på verkstäder!
Rekommenderat försäljningspris: xxxx.-
Med detta verktyg kan du själv läsa felkoder, kolla mätvärden etc.
De flesta verkstäder tar 600-1500 kr för detta arbete som du kan göra själv och dessutom hur många gånger du vill, till lägre pris !
OBD2 felkodsläsare eller diagnostikinstrument för bil, stödjer de flesta OBD protokoll inkluderat CANBUS!
Detta är ett proffsverktyg för bilverkstäder eller avancerade hobbymekaniker som vill ha full kontroll på bilelektroniken, erhålla en lättskött enhet och smidigt släcka servicelampor som uppstått i samband med felkod.
Läser/raderar felkoder, feldiagnostik och visar felkoderna i klartext direkt i displayen!
Komponentaktivering av enskilda moduler samt avancerat live-data stöd ger realtidsavläsning då fordonet testas eller felsökes! Denna stödjer samtliga OBD2 protokoll inkluderat CANBUS som finns idag *

så långt allt bra, efter lång scrollning med försäljningstext hittar vi följande....

Passar de flesta bilar med OBD2-uttag. Klarar dock inte att kommunicera med airbag, abs, immobilizer.
Med en enkel knappstryckning kan man med detta verktyg läsa av och radera felkoder.
Vi har inte tillgång till någon lista på exakt vilka bilmodeller detta verktyg klarar av att läsa.
Vi frånsäger oss allt ansvar gällande vilka bilar som är kompatibla eller inkompatibla.

Med andra ord ett kasst verktyg som ingen tar ansvar för när du köpt det....
av Georg
Va bra då, Pettson, då är vi överens då!

24:se säljer skitprodukter som inte har på marknaden att göra!

Bojkotta 24.se så de försvinner från marknaden och så hopppsa vi att en annan aktör dyker upp med en produkt som fungerar och har en instruktion på svenska som är välskriven och anger exakt vad den kan användas till för bilmodeller.

Georg
Användarvisningsbild
av isak
helt rätt pettsson!
( du är duktig att skriva)
då är vi 3 st som har samma åsikt!
en PPC fungerar att läsa ut, nollställa mm. alldeles utmärkt, men går inte att parrametera om styrdon med! kanske lika gott då det kan krävas mera kunskaper som inte bilägaren alltid har?
isak
av Rådlös
Här kommer ett inlägg som en kommentar till tråden, som i sig själv kanske är inaktuell nu. Men ta det som lite kuriosum då i stället.
På Kvarndammens Bilauktioner http://www.kvd.se/ har dom ett utrop på ett diagnosinstrument, som borde passa in i den här tråden. Dom begär 37000 kr för det men det är ju auktion så priset kan bli vad som helst. Avslut blir 5/8 -10, om någon nu är hugad spekulant.
Gå in på fliken Konkurser & Kronofogden. Objektnumret är: 470929.
För skoj skull kollade jag på nätet och det finns en instruktionsbok som PDF, på svenska. Det kanske går att tolka som att det är ett någorlunda välkänt och gångbart instrument?

Ett tillägg: Instrumentet finns utanför Göteborg.
av Gelis
Alla obdII läsare är inte skit. Köpte min läsare från USA, skulle ha den till min Cheva pickis. Kravet var att den även skulle plocka ABS systemet. Fungerar rolex till Chevan.
Tänkte att jag skulle kolla om den funkade till Volvon (S80) den funkade där också, dock då bara till motorns styrsystem. Provade också på sambons Toyota funkade där också.
Priset var inte så blodigt 1400 kr inkl frakt, tull och moms. Är helnöjd med denna läsare.
Går inte att få tag i här i Sverige

Har dock köpt på mig en PPC sedan tidigare.
av kottskrapa
Sen beror det lite på hur stort intresse man har själv och vad man är ute efter, jag har en enkel (handenhet som ej kopplas till dator) som endast tar motorkoder med tillhörande lista på engelska.
Listan funkade hyffsat med google som hjälp/riktlinje och efter lite sökande kom jag över en svensk som var LITE mer utförlig och fungerade bättre för mig.

Lite synd att den inte tar ECC den dagen den börjar bråka men o andra sidan så är jag fullt medveten om det och får då söka hjälp hos någon som kan.

Det kostade mig totalt ca 500 med frakt och är ett hjälpmedel i rätt riktning och var precis vad jag ville ha då jag istället för att investera i ett mer hightech kan åka till exempelvis volvo de få gångerna det behövs och fortfarande inte kommer i närheten av samma summa slantar.

Kan ju även säga att det den används mest till är att släcka lampan de få gånger den tänds för sekundärluftspumpen och där har den sparat in sina slantar vilket gör den guld värd för mig..

Men som sagt, det beror ju helt på vad man är ute efter och hur mycket tid man vill lägga på att söka online och på andra ställen.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]