- lör 17 jul 2010, 09:40
#428106
Utrustning som kan läsa ur bilarna finns. Men som alltid är när vi är i forum, oavsett vilket, så vill INGEN.
*investera i handböcker* Man vill hellre ladda ned, skulle det kosta 20 spänn så letar man hellre efter ett halvsuddigt schema eller bok som *nästan* täcker det man söker, sen frågar man resten och blir förbannad om man inte får så exakta svar att man bara kan gå ut och åtgärda. Även om svaret faktiskt är felsökning, så är det svaret fel.
INGEN vill faktiskt betala vad det kostar att köpa ett riktigt diagnostikprogram, kostar det mera än 200kronor inklusive frakt är det på gränsen till myteri, har det kostat 500 spänn är det fördjävligt.. kostar det 700 är det ja...otryckbart. INGEN köper heller ett läsverktyg dom förstår, man investerar inte ens tid i att försöka förstå felkodstabellen som i bästa fall följer med och man kopplar det mot programvara man laddat ned, för köpa det ? Det är för dyrt. Man försöker inte ens googla i bästa fall innan koden hamnar i ett forum och man vill fortfarande inte förstå att en kod inte alls är nån sannings sägare, det är en pekpinne mot vad som KAN vara fel. OM man fått med en felkodstabell så kan man ändå inte språket som den är skriven på, eller har ändå ingen aning om vad som menas då man inte har utbildning om ämnet, dvs komponentkunskapen om insprutnings systemet eller dylikt för att ens ha en chans i realiteten att söka och åtgärda. Man vill heller inte investera den tiden som krävs för att förstå utrustningen och informationen fullt ut, men man ska läsa och laga bilen. Det behövs ju inte investeras nån tid... man behöver bara läsa ur, kopiera texten och kasta in det på 22 ställen så kan nån annan lösa problemet gratis.
Det är ju så att det är ingen överaskning att man får betala runt 3000 för ett pirat tillverkat interface till en volvo av äldre snitt. Eller runt 10.000 för ett nyare set med interface och piratprogram till. En som fungerar som volvoverkstädernas på äldre och nyare volvos ihop.
Eller runt 30.000kronor för en riktig eftermarknads urläsare som fungerar till flera bilar, som har programvaru uppdatering och support. På rätt ställe med kontakter går det ofta att få ned den några tusenlappar till.
Ett riktigt diagnosverktyg kan kommunicera med bilen mer än att läsa koder. Det kan dels aktivera och inaktivera diverse funktioner och dels läsa koderna fullt ut i alla system. Det kräver likväl utbildning i att tolka koderna genom att felsöka, det kräver likväl att man investerar tid och kunskap i att försöka förstå sitt system. Annars kan man strunta i att inhandla oavsett pris på enhet och program, det blir billigare i slutändan för en själv att lämna in för felsökning, då man ändå använder utrustningen en gång och sen är besviken på dess funktion eller dess information.
Slutligen blir dom många förbannade/ irriterade nu när dom läser det här inlägget eftersom dom känner igen sej själva ganska väl, sånt brukar göra ont..
sen kan man bara beklaga att det mest säljs billigt skit på eftermarknaden som inhandlas i minut och parti istället för att man säljer högre kvalitet på utrustning billigare..
Det är som texten jag kopierat enligt nedan, den säljs det mycket av på blocket. Förmodligen för att ingen läser färdigt..
*Proffsinstrument som används även på verkstäder!
Rekommenderat försäljningspris: xxxx.-
Med detta verktyg kan du själv läsa felkoder, kolla mätvärden etc.
De flesta verkstäder tar 600-1500 kr för detta arbete som du kan göra själv och dessutom hur många gånger du vill, till lägre pris !
OBD2 felkodsläsare eller diagnostikinstrument för bil, stödjer de flesta OBD protokoll inkluderat CANBUS!
Detta är ett proffsverktyg för bilverkstäder eller avancerade hobbymekaniker som vill ha full kontroll på bilelektroniken, erhålla en lättskött enhet och smidigt släcka servicelampor som uppstått i samband med felkod.
Läser/raderar felkoder, feldiagnostik och visar felkoderna i klartext direkt i displayen!
Komponentaktivering av enskilda moduler samt avancerat live-data stöd ger realtidsavläsning då fordonet testas eller felsökes! Denna stödjer samtliga OBD2 protokoll inkluderat CANBUS som finns idag *
så långt allt bra, efter lång scrollning med försäljningstext hittar vi följande....
Passar de flesta bilar med OBD2-uttag. Klarar dock inte att kommunicera med airbag, abs, immobilizer.
Med en enkel knappstryckning kan man med detta verktyg läsa av och radera felkoder.
Vi har inte tillgång till någon lista på exakt vilka bilmodeller detta verktyg klarar av att läsa.
Vi frånsäger oss allt ansvar gällande vilka bilar som är kompatibla eller inkompatibla.
Med andra ord ett kasst verktyg som ingen tar ansvar för när du köpt det....