Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Köpte mig en begagnad V70 Awd 97: för någon månad sen.

När jag inte kört bilen på ett tag, och startar bilen så kommer det en "massa" vit rök ur avgassystemet plus att det luktar lite bränt. Men bara för några sekunder, sen är det borta.

Någon som vet vad detta kan bero på ?

Något med turbon ?
Vit rök kan betyda en läckande topplockspackning, kylvatten läcker alltså in i någon eller några cylindrar.

Mvh GK
Om jag inte minns helt galet så ska olje kanaler och vatten ligga så långt från varandra så är rätt långsökt att få olja i vattnet.
Men däremot så kan du få ut vatten i avgaserna.
Oftast om man får olja i vattnet så kan de vara kylaren som är trasig om man har intererat med olja och vatten i samma kylare.
Men som de sa så kan det vara kondens eller göra ett komp prov.
Annars kan man göra ett kem test på vattnet för du kan få avgaser i kylvattnet om ja inte minns helt galet.
Phantom skrev:Kan det inte vara kondens kvar i avgassystemet/katalysatorn som förångas...men det kanske inte borde komma innan avgassystemet värmts upp.
Går bilen som den ska eller beter den sig konstigt?
Tycker bilen går alldeles utmärkt annars.

Men det där att det luktar lite bränt i någon sekund då? Känns som om dom hänger ihop.
går väll att kolla igenom att ta en avgasstester sån som verkstäder har och hålla i öppning på kylarvätske burken då ger den utslag om de kommer nå utstläpp av nått så visar det om topp lockspackningen är trasig...

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]