Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Har fått punka och skall byta till reservhjulet men jag har en Volvo orginal subwoofer i lastutrymmet, ovan reservhjulet, som då måste tas lös. Jag har nu hållt på en halvtimme att försöka få lös den grå kontakten på alla de vis men den sitter ändå fast. Lite svårt att komma åt att se var spärren sitter och var man skall klämma eller bända. Se bilderna nedan. Står som tur är hemma på går'n och inte ute på landsvägen(då hade jag klippt kablarna).

Det är en V70, 2001.

Nån som kan hjälpa mig hur jag gör?

/Bo
Bild

Bild
av Fred
Jag har själv inte suben men kontaktstycket är ett normalt som används på andra ställen i bilen. Spärren sitter i mitten på undersidan, alltså mellan de två plastmojängerna som du ser där. (Under facken där de tjocka, röda, kablarna går in.) Dock ser det ut som att någon varit där med något hårt verktyg tidigare, för den ser lite skadad ut.
Testa att försiktigt trycka in en smal skruvmejsel mellan plastmojängerna, under spärren, och lirka lite. Går inte det, klipp av den böjda delen för spärren och lirka loss hela, tror nog att kontaktstycket sitter bra utan spärr.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av bem
Hej Fred,
Tack för svaret!
Det var som du sa, jag stack in en skruvmejsel i mitten så snäppte det till och det gick att dra ur kontakten. Det visade sig dock att man kunde lägga ur subwoofern utan att ta lös kontakten, men det kan ju vara andra som får nytta av det här ändå. Men jag var tvungen att ta bort bägge golvluckorna för att lyfta ur subwoofern (man vinklar luckorna ca 45 grader och rycker till utåt. Nu är det bytt till det lilla nödhjulet och imorgon bär det av till däckverkstan för lagning av det punkterade däcket.

/Bo

Bild

Bild
av Fred
Fint att det löste sig! Nu vet du ju också hur du ska göra ifall du råkar ut för punka på någon riksväg mitt i vintern! :shock: Dock får vi hoppas att du slipper det, givetvis! :wink:

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]