Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det blev en 2,4 170 Business -02 17 000 mil. Hämtade i förrgår, mycket nöjd so far. Varit ute och kört 20 mil idag, och kör man som en faster tycker jag inte att förbrukningen skrämmer. Hade väntat mig betydligt större törst.

Dock kände jag på en lite längre tur 2 saker jag inte kände innan jag köpte bilen.

1. Den drar lite till höger. Mest troligt hjulinställningen. Förra ägaren sa att Bilprovningen påpekat att länkarmsbussningarna börjar vara dags att byta. Påverkar detta kanske hjulinställningen så jag väntar med en sådan till efter jag bytt länkarmar?

2. Jag tycker mig känna att motorn hugger till lite när man accelererar förbi strax under eller över 2000 rpm. Den spinner som en katt på tomgång och går i övrigt fint. Kan detta vara tidiga tecken på spjällhus eller LMM?

3. Jag följer med spänning AWWDs tråd om klonk (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=6066) då jag också hörde detta ett par ggr när jag körde på ojämnheter. Eller klonkar länkarmarna också?

4. Finns det någon stans att läsa mer om alla framvagnsdetaljer som ofta brister på dessa bilar och vilka symptom det ger? Skulle vara intressant då min bil gått snart 17 000 och jag förväntar mig att jag får byta en del detaljer.

Tack för ett superbra forum. Känns gött att köra Volvo :-DD

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]