Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av MAistro
Har fått diskbråck och jobbar inom bud branschen med mycket tunga lyft och många stressiga situationer. Har vart sjukskriven sen slutet i maj månad. Men nu vill jag tillbaka till jobbet och jobba med något annat. Att vara sjukskriven är ingen hit har jag märkt (ekonomiskt). Jag kan inte jobba med det jag gjorde innan mitt diskbråck. Är min arbetsgivare skyldig att ge mig något annat att jobba med, är detta något jag kan kräva eller får jag snällt vänta på att mitt diskbråck KANSKE blir bra och återkomma till jobbet då, med betoning på kanske innebär det att 80% av diskbråcken läker ut av sig själv men inte helt och 20% får man ta till vissa åtgärder så som operation. Jag har haft funderingar på att byta jobb/bransch, borde man kanske göra detta.

Tack för svar och sorry om detta inte är bilrelaterat.
av *pettson*
Det är ju svårt att svara på. Det beror på om skadan på jobbet. Då blir det ju en form av arbetsskada och företagshälsovården bör då naturligtvis försöka rehabilitera dej. I första hand för att gå tillbaka till ditt gamla jobb. I andra hand för att se till att du kan ta ett annat jobb hos samma arbetsgivare.
Vad arbetsgivaren är skyldig att bidra till beror på olika avtal och hur skadan uppkom. Ta det här samtalet med ditt fackförbund, dom vet mera om reglerna som gäller för dej.
Senast redigerad av 2 Severin, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Onödig citering
Användarvisningsbild
av CarMan
Kan inte svara...

Men vad är tunga lyft??? Ni får väll bara lyfta 30kg? eller?
av MAistro
Okej. Detta hände på fritiden då kanske inte min chef har skyldighet att ge mig något annat. Men tack för svar. Känns som att man har fått lite mer kött på benen.
Användarvisningsbild
av Scania
CarMan skrev:Kan inte svara...

Men vad är tunga lyft??? Ni får väll bara lyfta 30kg? eller?

Det beror nog på...
Jobbar man hos typ Stadsbuden finns det väl ingen uttalad gräns. Bära gamla pianon med stålstomme nerför spiraltrappor väger lite mer än 30kg... :-O)
av MAistro
hmm svårt med det där. Oftast så håller man inte så hårfint på det där med 30kg gränsen och även dom som skickar fuskar ju ibland med vad vissa paket väger. man känner att detta är inte 30kg utan det är säkert 50kg för att dom ska komma undan billigare. Men vi får se vart det här tar vägen.

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]