Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
V70BiFuel03 skrev:Hhm... har för egen del inte den minsta tilltro till en mc buren lapplisa med böteslapparna i högsta hugg.....
Men mer tilltro till "riktigheten" i något som aftonbladet skriver??

Hittills har jag inte träffat någon som fått böter för något de inte gjort, i alla fall inte när man pratat med dom i längre än två minuter, då kryper sanning ofta fram och samtalsämnet blir något annat.. :roll:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Variosboy skrev:
V70BiFuel03 skrev:Hhm... har för egen del inte den minsta tilltro till en mc buren lapplisa med böteslapparna i högsta hugg.....
Men mer tilltro till "riktigheten" i något som aftonbladet skriver??

Hittills har jag inte träffat någon som fått böter för något de inte gjort, i alla fall inte när man pratat med dom i längre än två minuter, då kryper sanning ofta fram och samtalsämnet blir något annat.. :roll:
Klart att kvällspressen gör vad de kan för att göra sensation av det mesta... & jo, jag vet att de flesta ljuger som bara f-n till poliser.
Men, ingen rök utan eld...MC polisen verkar ju trots allt ha varit alltför nitisk...istället för att vara så flexibel som situationen krävde.
Vad jag i själva verket vänder mig emot är att trafikpolisen används till att just agera lapplisor istället för att all kraft läggs på att ta fast alkohol/drog påverkade förare.
Användarvisningsbild
av vetten
Om snuten hade kunnat hantera sin motorcykel på rätt sätt och haft något innanför pannbenet så hade han väl kunnat komma förbi ambulansen och hjälpt till att få fri väg så fort som möjligt, att det skulle vara så smal väg att han inte kunnat passera ambulansen tror jag knappast på, inte på en båge iallafall. Han är väl som dom flesta snutar jag sett köra något fordon under utryckning totalt värdelös som förare när det gäller. Jag har sett många snutar under utryckning och sådana misstag som dom har gjort då så är det ett under att ingen har blivit ihjälkörd.
av llesrof
Vad jag i själva verket vänder mig emot är att trafikpolisen används till att just agera lapplisor istället för att all kraft läggs på att ta fast alkohol/drog påverkade förare.
Måste det ena utesluta det andra? En felparkerad bil kan hindra ett utryckningsdordon minst lika mycket som de tjurskallar som tror på allt Aftonblaskan skriver och numera kommer att vägra att gasa undan för att ge fri väg till utryckningsfordon bara för att de är rädda för att få böter av en ondsint MC-polis.
Om snuten hade kunnat hantera sin motorcykel på rätt sätt och haft något innanför pannbenet [...] totalt värdelös som förare när det gäller
Huruvuida poliser kan köra bil/MC bättre än medelsvenson kan vi ju lämna därhän eftersom det är en annan diskussion. De flesta anser sig ju köra bättre än genomsnittet, hur det nu skulle vara möjligt. Som jag förstod saken så uppskattade MC-polisen Jonnys hastighet genom att köra efter ambulansen och man kan ju anta att Jonny inte körde speciellt mycket långsammare än ambulansen. På vilket sätt förändras saken om MC-polisen, med risk för liv och lem, kunnat pressa sig förbi ambulansen menar du? Om det nu är det du menar. Nu vet jag inte vilka regler som gäller för att få någon fälld för fortkörning, men vi vet att man inte behöver "teknisk bevisning" i form av klockning eller videoinspelning. Det behövs inte ens vittnen.

Tidningsanka? Ja. Det är en hel jäkla ank-koloni för sjutton. En nitisk MC-polis och en Jonny som tyckte att det var bättre att gasa på som en blådåre istället för att gasa på till första bästa tillfälle att komma ur vägen för ambulansen gör succé på löpsedlarna. Alla kan identifiera sig med händelsen. Jag kommer även i fortsättningen bryta mot trafikregler för att ge fri väg till utryckningsfordon om jag kan göra det utan att utsätta mig eller andra för risker. Jag är kanske naiv, men jag tror inte att någon polis kommer att bötfälla mig om jag med ett minimum av lagbrytning kan ge dem fri väg. Och med ett minimumn av lagbrytning menar jag inte att gasa på som fan och passera 21 möjligt platser att komma ur vägen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
llesrof skrev:
Måste det ena utesluta det andra? En felparkerad bil kan hindra ett utryckningsdordon minst lika mycket som de tjurskallar som tror på allt Aftonblaskan skriver och numera kommer att vägra att gasa undan för att ge fri väg till utryckningsfordon bara för att de är rädda för att få böter av en ondsint MC-polis.
Om snuten hade kunnat hantera sin motorcykel på rätt sätt och haft något innanför pannbenet [...] totalt värdelös som förare när det gäller
Huruvuida poliser kan köra bil/MC bättre än medelsvenson kan vi ju lämna därhän eftersom det är en annan diskussion. De flesta anser sig ju köra bättre än genomsnittet, hur det nu skulle vara möjligt. Som jag förstod saken så uppskattade MC-polisen Jonnys hastighet genom att köra efter ambulansen och man kan ju anta att Jonny inte körde speciellt mycket långsammare än ambulansen. På vilket sätt förändras saken om MC-polisen, med risk för liv och lem, kunnat pressa sig förbi ambulansen menar du? Om det nu är det du menar. Nu vet jag inte vilka regler som gäller för att få någon fälld för fortkörning, men vi vet att man inte behöver "teknisk bevisning" i form av klockning eller videoinspelning. Det behövs inte ens vittnen.

Tidningsanka? Ja. Det är en hel jäkla ank-koloni för sjutton. En nitisk MC-polis och en Jonny som tyckte att det var bättre att gasa på som en blådåre istället för att gasa på till första bästa tillfälle att komma ur vägen för ambulansen gör succé på löpsedlarna. Alla kan identifiera sig med händelsen. Jag kommer även i fortsättningen bryta mot trafikregler för att ge fri väg till utryckningsfordon om jag kan göra det utan att utsätta mig eller andra för risker. Jag är kanske naiv, men jag tror inte att någon polis kommer att bötfälla mig om jag med ett minimum av lagbrytning kan ge dem fri väg. Och med ett minimumn av lagbrytning menar jag inte att gasa på som fan och passera 21 möjligt platser att komma ur vägen.
Kan inte annat än hålla med dig! :-)-)
av Topgun
-Om jag inte miss minns.....så var de för ett X-antal år sedan en liten pojken blev ihjälkörd av stockholmspolisen piketbil,mitt under en utryckning med både blåljus och sirener' då han steg ut i gatan.-En mycket tragiskt olycka förstås! Polistjänstemannen ställdes inför rätta.-vållande till annans död!! Polistjänstemannen försvarade sig med att de var "under utryckning" och därmed inte kan ställas för ansvar för olyckan!
-Tingsrätten gjorde den bedömningen att "utryckningsfordon" som har både blåljus&sirener "På kallar fri väg" -Men de är inte samma sak som att de "skall ha" fri väg. Så de blir en "bedömningsfråga" hur föraren själv bedömer trafiksituationer.
Tingsrätten dömde i alla fall polisen,och ansåg att han varit oaktsam..........

va de gäller jonnys fall..så vet man ju inte riktigt va som är rätt eller fel!
eller vad som är sant eller inte? -Men de klart nåt sjukt äre ju.....
om de inte finns klara regler/lagar som säger hur vi skall bete oss i sådan här situationer.....om Ambulansen ligger bakom jonny så "På kallar" ambulansen fri väg! -ingen tvingar jonny varken av vägen eller köra för fort! de är hans eget val.......
-Den storyn lär vi säkert få höra när den kommer upp i Tingsrätten....
Och när den domen kommer..så har vi ju facit i hand.....
hur vida vi andra skall göra i trafiken?
av Linqid
Topgun skrev:-Om jag inte miss minns.....så var de för ett X-antal år sedan en liten pojken blev ihjälkörd av stockholmspolisen piketbil,mitt under en utryckning med både blåljus och sirener' då han steg ut i gatan.-En mycket tragiskt olycka förstås! Polistjänstemannen ställdes inför rätta.-vållande till annans död!! Polistjänstemannen försvarade sig med att de var "under utryckning" och därmed inte kan ställas för ansvar för olyckan!
-Tingsrätten gjorde den bedömningen att "utryckningsfordon" som har både blåljus&sirener "På kallar fri väg" -Men de är inte samma sak som att de "skall ha" fri väg. Så de blir en "bedömningsfråga" hur föraren själv bedömer trafiksituationer.
Tingsrätten dömde i alla fall polisen,och ansåg att han varit oaktsam..........

va de gäller jonnys fall..så vet man ju inte riktigt va som är rätt eller fel!
eller vad som är sant eller inte? -Men de klart nåt sjukt äre ju.....
om de inte finns klara regler/lagar som säger hur vi skall bete oss i sådan här situationer.....om Ambulansen ligger bakom jonny så "På kallar" ambulansen fri väg! -ingen tvingar jonny varken av vägen eller köra för fort! de är hans eget val.......
-Den storyn lär vi säkert få höra när den kommer upp i Tingsrätten....
Och när den domen kommer..så har vi ju facit i hand.....
hur vida vi andra skall göra i trafiken?
Föraren av ett utryckningsfordon anses alltid vållande om man orsakar en olycka vid utryckning om man ex kör mot rött. Har du mer detaljer? Jag har svårt att tro att hand dömts om mannen klev rätt ut i gatan, korsade han ett övergångsställe eller liknande låter det mer vettigt.

Varför har man facit i hand när domen fallit? Facit är att man så gott det går ska ge utryckningsfordon företräde och väja undan i den mån det går. Även om det blir en friande dom innebär ju inte det att man kan gasa på hur man vill bara för att man har en blinkande ambulans bakom sig? Jag säger det igen, ska man tro polismannens version så har ju Jonny gjort fel. Minsta avståndet till ambulansen var 200 meter, jösses vilken panik han måste haft... Och det gick ju i hela 100 (!!) km/h, inte konstigt att han missade 21 möjligheter att stanna, rena raketfarten ju...

Ge mig en vettig anledning att tro mer på en person som nyss blivit av med sitt körkort och fått skyhöga böter mot en polis som inte har en enda anledning i världen att sätta dit en helt okänd Svensson för skojs skull?

Men visst, ska man tro Aftonbladet är det synd om Jonny. Riktigt synd, till och med.
av *pettson*
Tja att det inte alltid blir rätt, det har jag en kompis som är bevis för. Han har *kört en svart prestandabil av porscheklass i en högfartsjakt som pågått 18km. Sen blivit upphittad och nekat.

Eftersom jag var med när det hela hände så är jag lika frågande som han. Han gasar upp bilen på en raksträcka ca 800 meter, vi vänder och han kör tillbaka mot stan, färden går lagligt. Bakifrån kommer polis utan blåljus som uppenbarligen ingen av oss ser. Han blir omkörd och prejad. Nu får han en arg polis som skriker gott åt honom, hur i helvete han kör. Han försöker lugna polismannen samtidigt som han ställer frågor. Polismannen yrar som en tok om att vi nu ska varit drygt 3 mil bort och kört som svin, han har följt oss i minst 150 i 18km.
Kompisen vägrar att skriva på, vi har inte varit där och därmed är det odiskutabelt. Han har alibi för hela dagen/ kvällen utom just dom 20 minuterna vi är ute. Iof är vi ju varandras alibi men..
Polisen morrar till och ska ha påskrift. Han har allt på video, det är i oktober månad och becksvart ute. Kompisen vill gärna se videon.
Tyvärr går det inte *monitorn är trasig, men skriv på..*
Han gör det inte, det går till tinget. Jag är med och vittnar, andra vittnar, polismannen skickar med en lapp. Videon går inte att kika på då *han trott att han erkänt, videon raderas automatiskt då* video finns alltså plötsligt inte. Inget stämmer, varken ställe, tid, hastighet, eller ens färgen på bilen. Inte heller prestanda stämmer..
Min vän med sin 92 år metallicgröna audi V8 med sina hisknande 2 ton och 250hk döms till drygt 6000kronor i böter för hastighet och vårdslöshet i trafik och blir av med körkortet i 3 månader. Han går så långt det går men är dömd..
Sen dröjde det nästan 5 år innan det uppmärksammas att en lokal polis faktiskt fuskat med hastighetsmätningar. Normalt sett så fick han folk att erkänna och då raderas bandet på plats. Men så var det EN som inte erkände utan han hade stenkoll och bara råvägrade, han hade inte kört för fort bara.., och polisen hade väl en ny partner i bilen som tog videobandet innan det blev *raderat* så bandet spelades upp som bevis och där hör man kommentarerna om att nu skulle den jäveln åka dit, så klockades han på fel sträcka (klockas på 90 sträckan). Vips så klockades han på 88 km/h på 70 sträcka. Men allt syntes och hördes på bandet. Det blev ett jävla rabalder.
I samma veva så kom polismannens namn ut, det var samma polis som tog kompisen. Den polisen har idag fått sparken, jag kommer inte ihåg vad han fick för straff. Men kompisen har inte fått rättvisa ens idag..
Vad som hänt den polisen vet jag inte.. men som sagt han är inte polis mera.
av Topgun
-Jasså??

-man kan nu mera "Ta tillbaka" sitt erkännande??
Och få kortet tillbaka av transportstyrelsen???
Är dom "snällare" på transportstyrelsen? Än Länsstyrelsen?

De gick de inte göra så! Sa man till mig i höstas....då länsstyrelsen återkallade kortet!!!!!
-Men de klart....
-jag ringde inte Aftonbladet!!!
:wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]