Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johsot
Hej!

Jag har problem att få igång 240, nu igen... Jag tror/antar att det sitter en B230F i den, den har direktinsprut i alla fall.. Jag hade samma problem för ca ett år sedan samt i vintras men vid både de gångerna startade den efter ca en vecka. Efter att den stod stilla i vintras så bytta vi fördelarlocket, tändspolen samt tändstift och trodde då att problemet var löst, men icke! När bilen stod stilla för ca ett år sen så kopplade vi loss bränslereturslangen och där kom det gott om bränsle.
Startmotorn går runt och den hoppar igång, oftast, med hjälp av startgas men dör så fort man slutar med startgasen.

Så behöver lite hjälp med den här. För mig som inte är speciellt van vid att mecka med bilar så skriv så att även en idiot förstår vad ni menar,annars kommer jag stå där som ett fån :cry:

Tack på förhand!!!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har antagligen dåligt bränsletryck. Detta kan bero på dålig bränslepump, igensatt filter, skräp i bränsleledningar eller dåligt fungerande BTR (BränsleTrycksRegulator). Kontrollera även att dina spridare fungerar (tickar).

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
johsot skrev:Ok, var kan dessa delar sitta någonstans på bilen?
Bränslepumpen sitter under bilen, rakt under den vänstra bakre passagerarplatsen. Ta loss kontakterna från den, och testa att koppla in ström från ett löst batteri eller något så hör du om pumpen går eller ej. Den svarta kontakten är jord/ minus. Bränslefiltret sitter precis intill pumpen som du kommer se då, det är en lite större klump än pumpen.

Spridarna sitter på insuget, den stora silvriga aluminiumdelen med fyra rör på sig. Spridarna ska vara gula, och det sitter en sån på ovansidan av varje rör precis intill själva motorn.

BTR:en sitter intill spridarna. Det sitter ett rör som är anslutet till varje spridare ( fuelrail ), och i den främre änden a röret sitter det enslutet till en grå cylindrisk metalllåda, kanske 4-5 cm i diameter och 3-4 cm lång. Den kan du skruva loss och byta mot en du tar från en annan bil.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]