Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xtsy
Ello.....

Försöker att få igång vadis på min dator och koppla upp den till bilen, men har lite svårigheter.
Programet funkar kanon, men har problem med anslutningen. Har köpt till en Obd2 kabel, med serialport, köpt mig en adapter från serial till usb, installerat skiten på dator och fått mig en ny port.
Men likt förbannat kan jag inte få skiten att hitta bilen, händer inget alls.
HAR PROGRAMET SOM INTE KRÄVER WEBUPPKOPPLING
Nån som har tips på hur man löser detta, kanske nån som besitter lite högre daa kunskap än vad en annan gör. ?:-/
Senast redigerad av 2 xtsy, redigerad totalt 0 gång.
av Fred
VIDA är webbaserat och kräver en giltig licens. Utan detta kommer programmet inte fungera och en licens kostar mycket pengar...dessutom är jag inte säker på att licensen går att köpa som privatperson...
av xtsy
Fred skrev:VIDA är webbaserat och kräver en giltig licens. Utan detta kommer programmet inte fungera och en licens kostar mycket pengar...dessutom är jag inte säker på att licensen går att köpa som privatperson...

Hmm, det kanske skulle ha stått Vadis!!
Iaf den gamla versionen är det som jag har, som man inte behöver vara uppkopplat mot.
av Fred
Mig veterligen har ingen lyckats koppla bilen mot VADIS i en vanlig PC, och då har jag läst om många som försökt. Det brukar alltid sluta i slutsatsen att det krävs en VCT2000 och en sån kostar runt 20000 kr.
Användarvisningsbild
av leiwi
utan VCT 2000 eller Dice fungerar det inte , protokollen för datat ligger i dom.
av xtsy
leiwi skrev:utan VCT 2000 eller Dice fungerar det inte , protokollen för datat ligger i dom.
Ok, men jag en ikon på skrivbordet som heter VCT2000 update på, har ingen aning om vad den gör.
Förvisso så har jag inte testat att trycka på den när jag har den inkopplad mot bilen.
av Fred
Den ikonen kommer inte göra någonting. Den är till för att uppdatera VCT2000 när VADIS är installerad i en sådan.

Du får nog nöja dig med svaret du fått, att ingen ännu lyckats få VADIS installerad på en vanlig PC att prata med bilen.
av xtsy
Fred skrev:Den ikonen kommer inte göra någonting. Den är till för att uppdatera VCT2000 när VADIS är installerad i en sådan.

Du får nog nöja dig med svaret du fått, att ingen ännu lyckats få VADIS installerad på en vanlig PC att prata med bilen.

Att nöja sig kan man också göra. Men har för mig att jag har läst på andra forum om folk som har fått igång det datorer som har en serialport intergrerat. Nyare dator använder dock inte sig av det längre. Samt att en USB inte kan läsa den infon bara. Så det blir till att köpa sig en liten bärbar skitdator för en femhunka som har det och prova sig fram på det sättet. Så varför nöja sig.......... :wink:
av Fred
Jag menade inte att du skulle ge upp tanken...utan att du skulle nöja dig med att ingen på detta forum, eller systerforumet svxc.se, lyckats få det att fungera. OM någon fått det all lira skulle det garanterat finnas utförlig information om det...det är liksom lite av den "heliga graal" eftersom det skulle innebära att man slapp betala volvoverkstäderna för att göra en massa dyra saker.

Om du hittar vilket forum du läste att någon fått det att funka så får du gärna lägga in en länk här. Jag har VADIS på en gammal laptop med serial port men har inte ens brytt mig om att försöka koppla ihop det med bilen av ovanstående anledning.
av xtsy
Fred skrev:Jag menade inte att du skulle ge upp tanken...utan att du skulle nöja dig med att ingen på detta forum, eller systerforumet svxc.se, lyckats få det att fungera. OM någon fått det all lira skulle det garanterat finnas utförlig information om det...det är liksom lite av den "heliga graal" eftersom det skulle innebära att man slapp betala volvoverkstäderna för att göra en massa dyra saker.

Om du hittar vilket forum du läste att någon fått det att funka så får du gärna lägga in en länk här. Jag har VADIS på en gammal laptop med serial port men har inte ens brytt mig om att försöka koppla ihop det med bilen av ovanstående anledning.
JAg ska absolut försöka att leta egenom dom forumen jag var på, har för mig att det var engelska sidor. Så fort jag hittar länken så lovar jag att lägga upp det pronto :D

Då kan jag passa på att fråga vad VCT2000 gör och är.

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]