NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850tösa
Hej!

På lördag skall det kollas in ny bil! Eller ja, ny för mig ;)

Vi skall titta på en 2,4 140 Business++ -05, manuell låda.
Den har gått en hel del, närmare 16000 mil.

Vad bör jag tänka på?
Är det alldeles för många mil på en fem år gammal bil?

Jag känner inte till V50 alls, så alla tips är välkomna :)

Mvh Ulrika
Användarvisningsbild
av opA
Bra val av bil !

Min V50 hade gått 16200 när jag köpte den så miltalen är absolut inga problem.. den går säkert 30.000mil till ;)

Det jag tycker du bör tänka på är den stora servicen ( !!!! ) som görs vid 18.000 mil med kamremsbyte och absolut ALLT och denna kostar cirka 10.000 kr att göra ( 9700 någonting för mig ). Så detta bör du förhandla med din bilsäljare om.

Tydligen tycker ägaren innan att det är smidigt att sälja tillbaka bilen till bilförsäljaren vid 16.000 mil då bilförsäljaren sedan till nästa köpare kan hävda att dom inte behöver gå ner i pris p.g.a det är "så många mil som 2000" till servicen ska göras... det påstod min bilförsäljare. Hade den varit närmare 1000 mil till service hade han dragit ner på priset lite mera..

Provkör bilen, lyssna efter ljud. Min fick jag byte "något framme vid vänsterhjulet" ( kommer inte ihåg vad det heter :roll: ) då det kom missljud, typ dunkande ljud, därifrån första dagarna jag körde den.. dock gick detta på garantin så dom bytte detta gratis...

Hmm.. ska försöka komma på mer tips längre fram idag ! :)
av onemangang
Hej

V50 är en bra bil och är fin att köra både på landsväg och i stan. Det man ska komma ihåg att det är en mellanklass kombi, kan vara lite trångt med långa passagerare i baksätet och bagageutrymmet är inte jätte stort. Men självklart är att har man det behovet väljer man en större.

Det enda problemen jag har haft är lite oturligt nog att en av dörrarna ej går att låsa och att stereo displayen till hälften slocknat (Svart). Jag tror ej dessa är vanliga fel, otur.!?

Jag ger v50 ett bra betyg! :-)-)
av jackoo
Bilen är bra och roliga att köra, iaf T5an...

Men enligt mina erfarenheter så är dom första årsmodellerna inte helt felfria. min har nu gått 9000 mil och jag märker av en del fel som tagits upp här på forumet. Så en bil som gått 15+ bör man ju testa och köra norgrannt.

Bilar över -07s åsrsmodell verkar vara mindre barnsjukdommar på.

Personligen hade jag valt en v70 istället, visst behöver man absolut inte en stor kombi så tar man ju v50...
V70 är felfri i förhållande till v50.

Även helt annan åk komfort i v70n, mindre vägljud och bilen känns bättre byggd.
av 850tösa
Kul med fler tips :)

Jag hade först restriktioner ang storleken, men så åkte jag i en, i baksätet, och kände att den var nog ok iaf.
Vad det gäller bagageutrymme så har vi i dagsläget iaf inte behov av större. Har svårt att alls sälja in en kombi till sambon (som är körkortslös) men en V50 kan han tänka sig. Helst skulle han vilja ha en Toyota Aygo ;) (jovisst, det blir det säkert...)

Samtidigt vill man ju inte köpa en bil som behöver bytas ut om man skulle behöva mer lastutrymme så det är ju något man får fundera över.
Vi är dock ute efter en bil vi kan ha i många år så en V70 är egentligen mitt förstaval.

Dock blir det inte den V50 vi först hade tänkt titta på då den har varit med om en krock och motorn inte var så bra, men vi letar vidare.

Är det någon som kan berätta hur serviceintervallerna ser ut förresten?
Vid vilka miltal servar man och vad görs på varje service?

Är det generellt sett stor skillnad mellan de olika modellerna, V50 och V70, gällande vägljud?

Mvh Ulrika
av dieselputte
Om du funderar på diesel så bör du undvika 2.0 pga höga service kostnader vid 6000 (5000 kr bla påfyllning av additiv till partikelfilter) resp 12000 mil. (Nytt additiv igen samt byte av partikelfilter vid behov max c 12,000 kr) sen blir det väl samma visa igen vid 18000 samt kamrem vid 24000 mil har jag för mig. I övrigt är det service varje 2000 mil. Det givna valet vid diesel skulle för mig idag vara D5 , men den finns bara från -07 eller -08.

Har själv en 2.0 -06 som jag köpte när den var 11 månader - 2500 mil. Fick den berömda kabelstammen i A stolpen utbytt efter en vecka eftersom låsen strulade lite. Be att få se intyg om att den är utbytt vid köp av V50.

I övrigt har jag bara haft ett problem med en tryckgivare till partikelfiltret som jag fick gratis utbytt på emissionsgarantin i våras. Idag har bilen gått 7300 mil och är nöjd med den. Vi hade 2 barn när vi köpte den och har nu 3 barn. Är väl inte rätt bil för 3 barn, men det funkar för oss.

Hade tidigare en V70 D5 -03 som förmånsbil och jag saknar den. Min fru som bara är 155 cm hade problem med V70 när hon övningskörde, måste ha tjock kudde på stolen. I trafikskolan körde hon V40 så det blev med hänsyn till hennes längd en V50.

Har hela tiden tyckt att V50 bullrar lite för mycket, tills förra veckan då jag köpte nya sommardäck, vilket lyft det blev! Original sommardäcken måste ha varit dåliga.

Se till att det är original Xenon ljus. Om du lyssnar mycket på musik så skall det vara minst High Performance på stereon. Backvarnare är bra , men funkar dåligt på vintern pga frost i sensorerna.

Köper du diesel så kolla att det finns timeraktivering av tillsatsvärmaren .

Lycka till med ert bilval!
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]