Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
oh shit! så illa är det inte för mig, eller snarare: Så kör inte jag :)))))))))))))))))
av Bitez
Opa... så är du nöjd eller inte????
Användarvisningsbild
av opA
Bitez skrev:oh shit! så illa är det inte för mig, eller snarare: Så kör inte jag :)))))))))))))))))
Nu vet jag inte hur du menar men... tar du en kurva i sisådär 50-60.. känner du inte hur den lyfter lite på ena sidan ? Just det försvann nästan helt efter sänkning.
Bitez skrev:Opa... så är du nöjd eller inte????
Jag är trodde jag uttryckte mig tillräckligt när jag sa att den nu tar kurvorna "så jäkla fint" men får väl säga att jag är skitnöjd ;)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag skulle råda att även byta dämpare om det är väghållning man är ute efter. Bara fjädrarna har marginell effekt och i högre farter spelar dämparna mycket större roll. Enkelt sagt kan man säga att fjädrarnas enda funktion är att bära upp bilens vikt. Mer vikt eller downforce = hårdare fjäder. En ideal fjäder utnyttjar hela fjädringsvägen.

En dämpare har sk kompressionsdämpning och returdämpning. Man kan även dela upp dessa i snabb och långsam kompression och returdämpning. Snabb kompression och returdämpning utnyttjas vid snabba fjädringsrörelser ex ojämnheter i vägen. Långsam kompression/returdämpning hjälper till att minska bodyroll/karossrullning ex vid ändring från vänstersväng till högersväng. De flesta bilar har en originalsättning på dämparna som är fruktansvärt mjukt satt så att en snabb gir från vänster till höger sätter hela bilen ur balans och du tappar spåret i kurvan när vikten förskjuts. En annan sak som är viktig för att förhindra karossrullning är givetvis krängningshämmarna. De bidrar också att drivhjulen behåller kontakten bättre med marken vid kraftig kurvtagning/gaspådrag.

Dämpningen skall också anpassas till fjädringsvägen och styvheten på fjädrarna. Men fjäder, dämpare, krängare, däck är ett system och de hör intimt ihop och är anpassade till varandra. Att byta en av dem har marginell effekt och påverkar alla de andra.

Kanske lite överkurs men.......

Volvo byter både fjädrar, dämpare och krängningshämmare i sportchassit / R-design även om sportchassit inte på långa vägar är en race-setup :D Även advanced-läget på Four-C är riktigt mjukt när du kör tillräckligt hårt/fort.

Fast detta ver mer att förklara lite av mekaniken bakom fjädring dämpning......det är upp till var och en att hitta en nivå som passar bäst komfortmässigt, stylingmässigt, kostnadsmässigt och arbetsmässigt. 99% av tiden använder man ju inte med däcksidorna i asfalten :wink:
Användarvisningsbild
av jamo
Bitez skrev:hmmm... så var det värt o sänka? eller inte???

Det är värt att sänka. Jag gjorde det både för utseendet skull och för bättre väghållning. Bilen "svajjar" inte längre i kurvor osv.
opA skrev:Var de verkligen värt att byta stötdämparna ?
Och det var värt att byta stötdämparen också. Montering kostar ju lika mycket om man bytar bara fjädrar eller bara stötdämparen eller båda på samma gång .. Mekaniker sade att om man vill ha bättre väghållning kan man göra det för att byta stötdamparen endast. (volvos originala är från Sachs sade mekaniker..) Hoppas ni förstår vad jag försöker att säga.... :(

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]

Vi som beställt nya XC60

Jodå, det syns att bilen har det från […]

Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny XC[…]