Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Honke skrev:Men trots det korta registret så har 2.4D 175hk och D3 samma tid (9,9sek) 0-100km/h enligt volvo om vi snackar automatlåda. D5 205hk ligger på 8,7sekunder. Så D3 verkar ju inte helt trött trots allt.

Kanske är jag lite partisk eftersom jag precis beställt en, så nu kan det gärna få bli september för min del...
Nej det var min erfarenhet efter att ha kört alla tre på bana. Dock med automat. 2,4D körde jag iofs med både och. Det skiljer inte ljusår mellan D3 och 2,4D. Detta tror jag delvis beror på att automatlådan växlar relativt tidigt även om man pressar motorn lite. Det är bara när du håller gasen helt i botten som man kommer märka någon skillnad. Vi körde delvis i automatläge men även i manuellt läge på automatlådan. Dock är lådan seg och trög oavsett manuellt eller automatläge och den döljer minst sagt en hel del av motorernas karaktärer och bidrar till att D3 och 2,4D känns ännu mer lika.... :roll:

Bra med en statusrapport philipsguy. Jag är ju van vid bensinare och har bara körd dieslarna kortare stunder :| Jag tror iofs att även du kommer att tycka att de har stora likheter i spannet 1700-3000 varv. Återstår att se.
philipsguy skrev:Jag avlägger rapport de närmsta dagarna, har kört D5 i tre år (iofs en 08 innan uppdateringarna) men nya kärran blir en D3, hämtar den imorgon :o
Då vill vi ha ett utlåtande och givetvis bilder!!! :wink:
philipsguy skrev:Jag avlägger rapport de närmsta dagarna, har kört D5 i tre år (iofs en 08 innan uppdateringarna) men nya kärran blir en D3, hämtar den imorgon :o
Har du hunnit få några intryck av D3:an ännu? Lite nyfiken då du har erfarenhet från dieslarna sedan tidigare :D
Okej, nu har jag kört 30 mil med nya D3:an (och 7500 med min gamla D5 '08).
D3:an är automat och D5 var manuell. Först vill jag säga att automatlådan är suverän när det gäller mjuka växlingar. Inga ryck alls. Man blir dock lite prillig när det står 20 l/milmpå färddatorn när man accellererar även om man inte gasar på särskilt mycket :shock: det är väl i de lägena som det plussar på med automaten.
Med min gamla D5 kunde jag tycka att det var lite ketchupeffekt vid lägre varvtal, men så var det ju bara enkelturbo på den årsmodellen. Med automatlådan på D3:an så blir ju optimala växlingar hela tiden.
Förbrukning ja, med D5 på sommarhjul har det från början legat på 0,64 (på färddatorn) och D3:an hittills 0,63 med automat och det kanske sjunker lite även om D5an legat konstant på detta från mil 0. Det var igenligen detta jag ville uppnå, samma pris och förbrukning som en D5 manuell.
Försöker att använda manuella läget för att motorbromsa på väg mot korsningar i nedförsbackar på samma sätt som jag gjort tidigare.
En kuriositet är att mina kompisar som kör 2,4D har aldrig legat så lågt i förbrukning som min D5 utan ofta en deciliter över men visst det kan bero en del på körstil också.
En fördel är att automaten inte växlar ned i tid och otid bara man snuddar gaspedalen, trots att det kan innebära att det som andra beskrivit blir lite burrigt på låga varvtal när man släpper gasen och hastigheten sjunker. Plus även för att om man ligger på motorvägen och vill köra om något långsammare fordon så kan man lägga i manuellt läge och då sker ingen nedväxling (och öppen konverter) även om man kör "gasen i botten".
Nu har jag ju laminerade rutor på den nya bilen så om det blivit tystare eller inte är svårt att säga men förmodligen inte.
Ja det var mina first impression, ställ gärna frågor! :D
Var ute och provkörde en V70 D3 Man i fredags i väntan på min nya S60.
Måste säga att jag blev mäkta imponerad! Körde cirka 15 mil.
Om vi börjar med motorn, som tidigare beskrivet tappar den lite ork över 3500rpm som jag upplever det.
Dock är det en riktigt fin motor, som går underbart från 1400rpm-3500rpm.

Jag vill även tillägga att den bil jag körde var splitterny... hade gått 2mil.

Bränsleförbrukning var dock det som imponerade absolut mest! Observera dock att detta är siffror enl färddatorn efter 15 mils körning.

Började med en 3mil lång landsvägskörning i varierad fart, med 50% 90-väg, 20% 110-väg, 20% 70-väg samt 10% 50-väg. Snittförbrukning landsvägstest enl färddator 0.46l/mil :-O)

Efter att ha snurrat runt i riktigt blandad trafikmiljö, involverande i stort sett 30% innerstad 30% förortskörning och 40% landsväg slutar förbrukningen på 0.54 enl färddatorn. SJUKT IMPONERANDE!!!!! :D

Som tidigare skrivet var detta med en helt ny bil... jag vet inte vad man ska säga. Duktigt Volvo!
JEEESUS! ECE-normen för V70 II med D3 Man är ju 0.55! Haha det är inga problem att köra med den förbrukning enl färddatorn... Helt outstanding. Dock är ju detta färddatortest, men med min körning 0.54... Kan inte riktigt lugna ned mig :D
Innan man börjar raljera om "dålig trimpotential" i D3 bör man kanske ta en stund och fundera över enkla fakta.

D3
5cylindrar, 2l slagvolym
163HK / 400NM från 1400rpm

Kan någon nämna en annan tillverkare med en 2litersdiesel som lämnar 400nm eller mer, vid samma eller lägre varvtal?

Oavsett så får 400nm vid 1400rpm ur en 2litersdiesel anses som en mycket bra siffra.
Och med tanke på att D3 har singelturbo krävs det ingen raketforskare för att inse den turbons begränsningar.

D4 i tex. S40 har förmodligen en annan, lite större turbo då den lämnar 177hk och 400nm, vid 1750rpm.
viktore skrev:Innan man börjar raljera om "dålig trimpotential" i D3 bör man kanske ta en stund och fundera över enkla fakta.

D3
5cylindrar, 2l slagvolym
163HK / 400NM från 1400rpm

Kan någon nämna en annan tillverkare med en 2litersdiesel som lämnar 400nm eller mer, vid samma eller lägre varvtal?

Oavsett så får 400nm vid 1400rpm ur en 2litersdiesel anses som en mycket bra siffra.
Och med tanke på att D3 har singelturbo krävs det ingen raketforskare för att inse den turbons begränsningar.

D4 i tex. S40 har förmodligen en annan, lite större turbo då den lämnar 177hk och 400nm, vid 1750rpm.
Bra effektuttag och absolut inget att raljera över... men för mig som väljer mellan D5 och den svagare dieseln innebär det ju en nackdel att trimpotentialen är 177 (163) istället för 240 (175)...

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]