Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av goofyy
Om jag skall komma åt kortet som felar, för att fixa lödningarna, måste jag först plocka ur mätaren ur kombit, sen plocka ur mätarinnehållet ur mätarhuset och det är där jag stöter på patrull.

För att plocka ur mätaren måste jag ta bort den limmade mätartavlan, sen lossa två små skruvar... -Rätt? Men för att kunna ta bort mätartavlan måste jag väl lossa mätarnålen? Hur gör jag det?? :?:

Eller är jag helt ute å cyklar :???:
Användarvisningsbild
av Brainy
euhm har inte gjort det där själv men jag skulle ju gissa på att du ska ta ur hela instrumentdelen och sedan gå bakifrån.
/Anders
Användarvisningsbild
av goofyy
Har ju verkligen försökt att ta den bakifrån... :oops: men för att komma åt kortet skulle jag behöva bli av med ljusledningsglaset, eller vad man nu ska kalla det, som täcker halva kortet och det verkar ju sitta i hop med framsidan... krångel!
av volvogarm
hade samma problem som dej när ja köpte min 740 me VDO mätare.
satt å höll på med mätaren tills ja kom till nålen, då gav ja upp å ringde en kille i dalarna som volvo anlitar för sånna jobb.

snackade med honom om hur nålen skulle väck och det är inga konstigheter alls, bara å dra ut den. men här kommer kruxet, största andelen jobb han får av privatpersoner är killar som försökt byta mätartavlor och således försökt ta loss nålen och varit för hårdhänta och brutit av nämda del, är de gjort finns ingen återvändo utan då är de ny nål som gäller aka ny mätare.

men om du inte våldar för mycket ska du kunna få loss nålen genom att med varsamt våld dra den rakt ut ur tavlan
Vägmätare saknas

Fast det får du inte.

Ok, tack för svar. Väldigt intressant. […]

När min V70 var ny så gjorde Volvo tv&a[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&[…]