Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var på pumpen, hos Statoil.
Det var ekstremt eco, bare for å teste hvor langt nede man kunne komme. Ingen forbikjøringer og "egg" under pedalen.
Men kan si at det for det meste ligger på 0.65-0.67 på langkjøring.
Under semestern nu ligger jeg langt over. :mrgreen: Har lov å kjøre hurtig på veiene rundt her, og utnytter det til fulle.
I dag ble forbruket oppmålt på pumpe 0.9445 liter mil på 475 km, motorveiskjøring(Tyskland).
Kan legge til at den lå mellom 10.4-10.9 på ferddatorn i jevnt 160 km/h, noe jeg er meget godt fornøyd med.
Forøvrig ligger den fjellstøtt på veien i høye hastigheter(XC60 m.Four-c).
Twendor
Har precis gjort första reelle mättning vid pump - 0,66 blev det till .. färddatorn sa 0,63.

Med tanke på at jag inte har kört speciellt snålt i det hela tagit, och att bilen bara har kört 150 mil - med automat - är jag skit nöjd med detta! :-)-)
Tobbev skrev:Har på min nuvarande tank kört :

55 mil ren landsväg i bra tempo, dvs +15 mot skyltad hastighet ungefär (utom ca 3 mil med fartkameror). Fullt lastad bil med 2 vuxna + 2 barn, Göteborg-Växjö tur och retur.

42 mil blandad körning, till och från jobbet (rusningstrafik), affären etc. Aldrig över 2 mil per gång.

Står 80km till tom tank och 0.66l/mil på färddatorn.

Detta tycker jag är helt klart godkänt för en så stor bil med automatlåda.

Imorrn får jag dock tanka innan trippen till Landvetter.
Som sagt, tankade innan trippen till Landvetter (Kreta) och fick då i 65.4 liter i tanken. Stod då 70km till tom tank. Då hade jag kört 98.1 mil och detta gav en verklig förbrukning på 0.667 l/mil. Färddatorn stod på 0.66 l/mil så denna gången stämde det nästan exakt, både förbrukningen och "till tom tank". Det brukar det inte göra utan diffa lite. Vad det beror på vet jag inte.
Körde ca 140 mil igår, Sthlm-Eskilstuna-Biri-Sthlm. Verklig förbrukning 0,68. Bilen en XC70D5 Automat MY11, nu gått ca 400 mil. Och ändå klagar folk på att Volvos dieslar skulle vara törstiga. Jag vågar återigen påstå att det detta inte står någon konkurrent efter.
Enzo skrev:Körde ca 140 mil igår, Sthlm-Eskilstuna-Biri-Sthlm. Verklig förbrukning 0,68. Bilen en XC70D5 Automat MY11, nu gått ca 400 mil. Och ändå klagar folk på att Volvos dieslar skulle vara törstiga. Jag vågar återigen påstå att det detta inte står någon konkurrent efter.
MY11 har en bättre programmerad automatlåda, med separat sportläge. I normalläget går den mera ekonomiskt än tidigare årsmodeller med geartronic-automaten, som inte hade något sportläge.
Enzo skrev:Körde ca 140 mil igår, Sthlm-Eskilstuna-Biri-Sthlm. Verklig förbrukning 0,68. Bilen en XC70D5 Automat MY11, nu gått ca 400 mil. Och ändå klagar folk på att Volvos dieslar skulle vara törstiga. Jag vågar återigen påstå att det detta inte står någon konkurrent efter.
Det är först nu som MY-11 som D5.an kommer i närheten av andra märkens dieslars förbrukning med automat.
Kör man lungt och med ägg under pedalen så har det alltid gått att köra snålt , det är också intressant att veta hur var snittfarten, passagerare, last eller utan m.m.
Tja, tre stadiga killar i 100-kgs klassen, hastigheten var lite lätt momsad hela tiden, dvs runt 20 över hastighetsbegränsningen och ingen särskild snålkörning men heller ingen sportkörning som ungtuppar. Men vi körde om när det behövdes osv. Som jämförelse ligger frugan på strax under 0,8 när hon pendlar till jobbet från Söder till Huddinge sjukhus med den, så den är snål där med.

Jag har sagt det tidigare, Volvo har lyckats och de står fan i mig inte konkurrenterna efter, trots att BMW-killarna gärna framhärdar att BMWs dieslar går på luft. Jag vet att så inte är fallet.
Kom i går hem efter en relativt lång resa, Göteborg, Karlskrona, Loftahammar, Göteborg (Se bild).

Bild

I princip fullt lastad bil (2 barn + 2 vuxna med allt vad det innebär i form av barnvagn, kläder, sparkcykel, resesäng, leksaker etc när man skall vara borta i 1 vecka. Tur man har en kombi :) )

Kom hela vägen utan att tanka, och då snålkörde jag inte alls förutom från Jönköping och hem då jag inte ville riskera att behöva stanna och tanka på nån annan mack än "Tanka" som jag har kort hos. Det var så mycket husvagnar :evil: på vägarna att man fick ta de tillfällena man hade att köra om, och då var det full gas som gällde och inte precis tal om någon "ecodriving". När det inte var några husvagnar i vägen så låg jag 10-20 över skyltad hastighet beroende på övrig trafik.

Sträckan blev 103.68 mil och jag gjorde av med 65.46 liter diesel, dvs 0.631 l/mil. Trippmätaren ändrades från 0.62 till 0.61 i kallebäcksbacken precis innan Göteborg, så rätt värde på mätaren kanske var typ 0.615 och då visade bilen 2.6% fel. Snittfarten var 83 km/h.
Enzo skrev:Tja, tre stadiga killar i 100-kgs klassen, hastigheten var lite lätt momsad hela tiden, dvs runt 20 över hastighetsbegränsningen och ingen särskild snålkörning men heller ingen sportkörning som ungtuppar. Men vi körde om när det behövdes osv. Som jämförelse ligger frugan på strax under 0,8 när hon pendlar till jobbet från Söder till Huddinge sjukhus med den, så den är snål där med.

Jag har sagt det tidigare, Volvo har lyckats och de står fan i mig inte konkurrenterna efter, trots att BMW-killarna gärna framhärdar att BMWs dieslar går på luft. Jag vet att så inte är fallet.
Vet inte vilken BMW du avser skulle vara konkurrent till Volvo, men de riktiga konkurenterna är väl VW, Skoda, Opel , Ford och någon Korean
Tobbev skrev:Kom i går hem efter en relativt lång resa, Göteborg, Karlskrona, Loftahammar, Göteborg (Se bild).

Bild

I princip fullt lastad bil (2 barn + 2 vuxna med allt vad det innebär i form av barnvagn, kläder, sparkcykel, resesäng, leksaker etc när man skall vara borta i 1 vecka. Tur man har en kombi :) )

Kom hela vägen utan att tanka, och då snålkörde jag inte alls förutom från Jönköping och hem då jag inte ville riskera att behöva stanna och tanka på nån annan mack än "Tanka" som jag har kort hos. Det var så mycket husvagnar :evil: på vägarna att man fick ta de tillfällena man hade att köra om, och då var det full gas som gällde och inte precis tal om någon "ecodriving". När det inte var några husvagnar i vägen så låg jag 10-20 över skyltad hastighet beroende på övrig trafik.

Sträckan blev 103.68 mil och jag gjorde av med 65.46 liter diesel, dvs 0.631 l/mil. Trippmätaren ändrades från 0.62 till 0.61 i kallebäcksbacken precis innan Göteborg, så rätt värde på mätaren kanske var typ 0.615 och då visade bilen 2.6% fel. Snittfarten var 83 km/h.
Jag har lyckats att få ned min efter Polestar optimeringen..men att den skulle vara i närheten av 100 mil på en tank är nog en dröm, jag är glad om jag börjar närma mej 90 mil på ren landsvägskörning.
Då är det med tom bil och jag ensam i bilen...Jag kanske tankar på fel ställe....eftersom färddator säger 10-15% mindre förbrukning än verklig.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 35
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]