Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min Volvo XC-70 årsmodell 02 fick tuppjuck idag när vi kom hem forsatte fläkten att gå på högvarv och gick ca en timme innan hela bilen skrek till jättekonstigt och sen är all el död i den förutom att fläkte fortfarande går när jag skriver detta.

Inget annat funkar i bilen inte ens låset.

Vad är detta? HJÄLP!!!

/Magnus
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: flyttad till rätt forumsdel S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90
Vi fick stopp på fläkten genom att koppla loss kabeln som går till säkringarna. Men vi kommer inte åt batteriet eftersom det inte går att öppna bakluckan, vi har en kombi kanske jag ska tillägga. Batteriet sitter bak. Likaså går det inte att komma åt batteriet inifrån eftersom man inte kansitta på luckan och öppna den samtidigt.

Vi hade en tanke om det var batteriet som är slut? Man har ju hört att den kan "spöka" i elsystemet när volten går ner från batteriet.

Men det är ju skumt att fläkten inte stannar från första början? Det är ju i och för sig en turbo så den kyler ju en stund efter körning och det är varmt ute men hade bara kört i 10 minuter. ?:-/
Hellecaster skrev:Vi fick stopp på fläkten genom att koppla loss kabeln som går till säkringarna. Men vi kommer inte åt batteriet eftersom det inte går att öppna bakluckan, vi har en kombi kanske jag ska tillägga. Batteriet sitter bak. Likaså går det inte att komma åt batteriet inifrån eftersom man inte kansitta på luckan och öppna den samtidigt.

Vi hade en tanke om det var batteriet som är slut? Man har ju hört att den kan "spöka" i elsystemet när volten går ner från batteriet.

Men det är ju skumt att fläkten inte stannar från första början? Det är ju i och för sig en turbo så den kyler ju en stund efter körning och det är varmt ute men hade bara kört i 10 minuter. ?:-/
Elfläkten i motorutrymmet ? fick du den utbytt på garanti runt 2004-2005? jag fick min utbytt då pga ett konstruktionfel, den kunde orsaka brand och lite annat tjaffs tydligen.
Volvo skickade ut infobrev till alla berörda kunder, men detta gällde bara om bilen gått under 15000mil vid tillfället, annars fick man själv bekosta bytet av fläkt.
Jag har en 2,4T 2001.
Hellecaster skrev:Vi fick stopp på fläkten genom att koppla loss kabeln som går till säkringarna. Men vi kommer inte åt batteriet eftersom det inte går att öppna bakluckan, vi har en kombi kanske jag ska tillägga. Batteriet sitter bak. Likaså går det inte att komma åt batteriet inifrån eftersom man inte kansitta på luckan och öppna den samtidigt.

Dum fråga kanske men räckte det alltså inte att dra ur säkringen? Frågar inte för att vara otrevlig utan för att det isåfall är ett elfel modell större.
Om du nu har fått stopp på fläkten genom att dra säkringen, eller att dra kontakten till fläkten. Så är det väl bara att lägga på plusen vid säkringsdosan och ge bilen ström den vägen.

Verkar vara som givaren till elfläkten sagt upp sig. Allt behöver ju inte vara tokfel. Börja felsök i rätt ände.
Japp korrekt det var tempaturgivaren som var paj. Säkringarna var hela.

Vi gav ström direkt till den kabel som ger säkringsdosan ström och fick igång bilen och kunde komma åt batteriet så vi kan ladda det. Det får stå och ladda under natten.

Vi hittade den grova kabel som ger fläkten ström och kunde dra isär den och på så sätt stoppa fläkten.

Då är det väl bara att byta givare? :|

Tack för hjälpen alla :D

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]