Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crispin
Hejsan!
Mitt första inlägg på denna sajt startar jag med en undran. Känner någon till hur det kan vara att ECC-anläggningen blåser varmare på högersidan jämfört med vänster när bilen skall kylas ned? Nu när det börjar bli varmt ute så blir det oftare som AC´n får göra rätt för sig men jag är inte 100% nöjd med resultatet. Kan det vara så enkelt att det bara behövs fyllas på köldmedel? Annars så funkar anläggningen som den skall. Bilen är en -02 (170hk) och har gått 25,000 mil. Någon som har svar? Välkommen med en kommentar isf. Hälsningar Crispin
Användarvisningsbild
av Rirojej
Jag läste i nån annan tråd på forumet att det blåser varmare på höger sidan än vänster sidan, kanske vanligt att det är så på volvo?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Rirojej skrev:Jag läste i nån annan tråd på forumet att det blåser varmare på höger sidan än vänster sidan, kanske vanligt att det är så på volvo?
känner inte av det på min bil , dock har jag en s60 men det ska inte vara skillnad...ska blåsa lika på både sidorna....
Användarvisningsbild
av Rirojej
Det va nog en 850 den andra som det blåste ojämt i. Ska se om jag hittar tråden.
av Frigge
ECC:n kan behöva en uppgradering o kalibrering av spjällmotorerna.
Eftersom du har en 02:a så finns det garanterat uppgradering till din ECC.

/Fredrik
av Crispin
Frigge skrev:ECC:n kan behöva en uppgradering o kalibrering av spjällmotorerna.

/Fredrik
Intressant. Känner Du till om Bilia sköter om automatiskt att uppgraderingar skall ske? Bilen är nämligen en före detta taxi som rullat 25,000 mil. Inhandlad och servad i Sverige (Alvik) kontinuerligt.
av Frigge
Crispin skrev:
Frigge skrev:ECC:n kan behöva en uppgradering o kalibrering av spjällmotorerna.

/Fredrik
Intressant. Känner Du till om Bilia sköter om automatiskt att uppgraderingar skall ske? Bilen är nämligen en före detta taxi som rullat 25,000 mil. Inhandlad och servad i Sverige (Alvik) kontinuerligt.

Inget uppdateras automatiskt, förra ägaren måste ha klagat på funktionen för att uppgradering ska ske. Räkna med att den inte är gjord.
I grund o botten ska spjällmotorerna kalibreras efter varje gång bilen varit strömlös så kalibrering o uppgradering är en bra början. Kan oxå vara så att någon av spjällmotorerna kärvar o ett byte krävs, brukar kunna avgöras via felkodsutläsning.

/fredrik

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]