Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GT-mannen
Är själv inte hundägare, men blir rent ut sagt förbannad när man läser hur en del hundägare beter sig när de lämnar sina hundar i bilen när det är riktigt varmt ute. Finns till och med idioter som lämnar sina barn i bilen. ?:-/ Hur tänker man då? Artikeln nedan talar bara om vad som kan hända, inte om något speciellt fall.

http://www.aftonbladet.se/sommarisverig ... 7444685.ab

Nu vet jag inte vad straffet är för den som gör det, men personligen tycker jag att det borde vara riktigt kännbart (förutom att man i värsta fall förlorar sitt husdjur eller barn).

/Håkan
Användarvisningsbild
av nolimits
Helt klart oförlåtligt när man lämnar små barn och djur i en sommarvarm bil med rutorna uppe.Finns ju några exempel från Sverige där jag minns ett fall för något år sedan där pappan lämnade sin baby i bilen för att handla och när han kom ut var babyn död.Folk och polis hade samlats när de hörde de förtvivlade skriken samt slått in rutorna men det var för sent.Babyn var död.Dåren har förmodligen skaffat nya barn idag !?.Folk tror ju också ganska ofta att det räcker med att rulla ner en ruta en liten bit.Men det gör det absolut inte för varken små barn eller djur i denna sommarvärme.Det är lika illa som om rutan skulle vara uppe helt.Klart man blir väldigt ledsen över dessa små barn och djurs öde om man fungerar någorlunda normalt men det är samtidigt en påminnelse om vilka idioter man har omkring sig :(.Vovven här hemma, en rottweiler vid namn Ronja brukar trösta sig med isglass på pinne lite försiktigt i sommarhettan.Tyvärr får jag hålla i pinnen :D.
Användarvisningsbild
av Dalmans
finns ju ingen anledning att lämna små barn i bilen överhuvudtaget... oavsett värme...
djur visserligen ( då dom inte får följa med in i affärer osv. ) men då löser man väl det. antingen om man har hundbur i skuffen så får man väl låta skuffen stå på vid gavel, eller dra ner duktigt med rutor, minst två så det blir korsdrag in i bilen.

sen kan man ju gärna leta efter en plats med skugga och kanske får lov att leva med att det blir 100m extra till affärn
av llesrof
Man skall inte heller lämna choklad i bilen en varm dag.
av llesrof
Om man skaffar en hund så måste man väl tycka om hundar? Varför kan man då inte sköta om dem? Det måste ju ligga i hundägarnes intresse att ta reda på så mycket som möjligt om hur man sköter en hund och då borde man veta att man inte skall lämna dem i en varm bil. Det måste de väl informera om på varenda hundkurs?
Användarvisningsbild
av Bosa
Själv så vill jag inte köra ner rutorna för mycket pga stöldrisk så min lösning på det hela är att antingen får vovven stanna hemma eller så sitter jag kvar i bilen medans nån annan får gå in på affären i fråga.
Förra lördagen till exempel skjutsade jag min mor in till Östersund för lite shopping och det var bara att sitta kvar i bilen för min del, cirka 30 grader i skuggan gjorde att trots att man hade rutorna nere blev det så pass varmt i bilen så herrn i bagaget började småflämta. Var bara att starta bilen och kyla ner kupen med AC:n samt se till så han hade vatten. Hjälpte inte ens att ha bakluckan öppen, blev redigt varmt ändå.

Har som tur är inte stött på nån som haft sin hund inlåst i en varm bil än men den dagen jag gör det så blir det ett telefonsamtal till polisen samt slå in en ruta om det skulle behövas. Man kanske skulle skaffa sig en sån där hammare som finns i bussarna, då blir det ju lite enklare ifall man behöver knacka en ruta.
av Noodles
De som utsätter sina djur eller barn för den delen för sådan behandling skulle lämpligtvis straffas med samma metod... :twisted:

Tvekar inte att ringa polisen om jag ser en ensam hund i bil en varm sommardag.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]