Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av coldcut
#426363
Hej!

Efter en enkel service ( tändkablar, stift, fördelare, rotor, luftfilter, tändspole) vägrar numera min volvo 240 -88 att starta. Gnista finns, men det verkar som att det inte kommer något bränsle. Till saken hör att bränslepumps relät jämrar sig som en katt med magont när tändningen slås på. Relät är bytt, men samma oljud finns kvar.

Idéer någon?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#426638
Kolla säkringen i motorrummet, flatsäkring i en vit hållare på vänster innerskärm. Inte bara att den är hel, det brukar ärga i hållaren så putsa rent. Kablarna under också, sitter på vanliga flatstift.
#426731
Tack, men den är kollad.

Till saken hör att motorn kunde hosta till/lägga av sporadiskt innan servicen, ex. på motorväg kunde den dö i 5 sek, tappa fart för att sedan gå som vanligt igen.

Vad är det som matar bränslepumpsrelät med en signal/ström? Styrboxen som också sitter under handsfacket?
#426795
Har du en 88b alltså en sen 88 så är det varvtalsgivaren som ger impuls. Annars är det nog hallgivaren i fördelarhuset.

Mvh GK
#426904
Någonstans har du spänningsfall på matning eller jord till styrenhet eller relät. Relät drar som det ska och kopplar in mer belastning -> spänningen sjunker så relät inte orkar hålla utan släpper igen -> bzzzzzzz...
Mät på 30 på relät så det är 12V där först och främst. Sen behöver vi reda ut vilket bränslesystem du har, LH2.2 eller LH2.4. Det senare har diagnosuttag på vänster fjäderbenstorn.
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]