I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NHansson
Fick mitt PPC för två dagar sedan, laddade in mjukvaran med varmkörd motor och nyservad hos volvo.
Från första ögonblick när jag testar bilen så är det som om "kopplingen slirar" (dvs motorn varvar hej vilt utan att jag rör kopplingen) vid 2000 varv och uppåt när man ger fullt gaspådrag i vilken växel som helst. Beter sig ungefär som en automatare som växlar ner (men jag har manuell låda!). Blir direkt orolig att jag redan kört sönder något från första testögonblicket :P
Någon här som haft liknande bekymmer?
Ska självklart höra med BSR vad dem har att säga om detta, men just nu är det helg och tänkte höra om någon varit med om något liknande?

Bilen är en S60 2,4D -07 - 12000mil
Kan tillägga att jag även har satt i JR sportfilter insats, men det har fungerat fint innan!
av Twendor
Send melding til Bsr og forklar problemet!

Sett bilen tilbake til original og sammenlign!

Håper virkelig problemet løser seg, lykke til.
Användarvisningsbild
av vetten
Det kan ju vara så att din koppling redan var lite sliten och när du ökade effekten så orkade lamellerna inte stå emot det ökade vridet som du fick. Ganska vanligt när man höjer effekten på en bil som gått några mil.
Användarvisningsbild
av NHansson
Jag får kolla upp kopplingen på något vis.
Återställde nyss till orginal och bilen fungerar precis som förut, inga problem alls.. Kopplingen tar precis som den gjort förut, dvs högt upp. Bör man inte märka på dragläget om kopplingen börjar slitas?

Det finns väl inga inställningar i boxen som jag har missat?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Mja, man brukar kunna märka att kopplingen är sliten vartefter den börjar ta högre upp och att dragläget blir "smalare" eller vad man ska säga. Vet inget bättre sätt att förklara sig.
Användarvisningsbild
av NHansson
Alla tecken råder på att kopplingen inte orkar med den högre effekten så det får bli byte snart helt enkelt.

Dock undrar jag hur mycket en D5-koppling egentligen pallar i Hk/Nm eller om man ska satsa på något grövre? Finns inte så mycket info att hitta på nätet och man vill ju att den nya ska hålla länge, någon som vet?
av ew160c
Jag ha exakt samma problem med min v70 2,4d med bsr ppc, slirar ibland sedan drar den som vanligt ibland. Har du hittat någon lösning, bytt koppling eller?

Har en Volvo C30 med D2 (1,6 l diesel ) motor och […]

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]

"Limp home mode" ?

Samma visa idag igen ! :mad: Bilen svarar inte p&a[…]

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]