Topgun skrev:-De går lika bra att köra med "Orginal" filter i burken!!
Ja, det går lika bra att göra det, men det var ju inte vad tråden handlade om. Trådskaparen ville ju ha tips om att sätta i ett sportluftfilter..
Topgun skrev:-jag har hört av många 'race fanatiker* om "Sportfilter" att de ger inte så mycket effekt egentligen att bara byta filter.
Dina såkallade racefanatiker har rätt, precis som jag skrev i mitt långa inlägg i tråden jag länkade till lite högre upp i denna tråd så ger det ingen märkbar ökad effekt..
Topgun skrev:-Däremot att Turbon "kleggar" igen istället av allt skiit som kommer in i Turbon!!! Många Turbo firmor som renoverar Turbos säger: "kör Orginal så slipper du byta turbo senare".....
Och att dessa filter skall hållas på med å kladda oljor å sånt,som dock ändå "släpper" i oljigt skit!
Det här var faktiskt intressant och helt nytt för mig ;-// Berätta gärna mer. Vad är det som kleggar igen turbon? Det sitter ju en liten impeller som snurrar omkring 200 000 rpm och om något ska få den att stanna pga av klegg.. Jadu, då lär man ju köra ner turbon i ett träsk på fullgas eller nått..?
Som sagt, berätta gärna mer om vilket klegg som förstör turbon.. Att partiklar som passerar ett billigt eftermarknadsfilter jämtimot ett orginalfilter med således högre kvalitet skulle kunna skada implellern i turbon, det kan jag köpa. Faktum är att jag har varit med om att toppen på ett biltema filter lossnat, flygit in i en turbo och gjort köttfärs av den, men det hör ju inte riktigt hit..
Topgun skrev:-personligt ser jag ingen mening med att bara byta till ett öppet filter.........
-Mer än att de kanske ser lite "ballare ut"........
spar *dollarna* köp nåt annat i stället!!
Som jag har skrivit ett par gånger tidigare på forumet i olika sammanhang, mitt uppfattning är väl att en åsikt får man ha, i ditt fall att detta är onödigt. Men å andra sidan ligger väl skönheten i betraktarens öga och om jag bara talar för mig själv så var det så jag iaf började när jag var intresserad av att börja byta ut saker på allvar i bilen.
/Ticken