Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mabl
Hej, har köpt en XC70 -01 2,4T med geartroniclåda.

Bilen driver inte i R, och i D så driver den och växlar men med vissa hugg.. Den växlar mjukare och bättre desto varmare växellådsoljan blir.

Bilen har gått 29000 mil och jag vet faktiskt inte om oljan är bytad.
Oljan är ljusbrun och det ser ut som ett byte skulle vara på sin plats..

Frågan är bara, är det lönt att byta oljan och göra en mjukvareuppdatering, eller är det bara att byta ut lådan?

Problemet är bara att lådorna är ganska svåra att få tag i och dessutom väldigt dyra..

Ska man prova att göra olje byte först?

Mvh Max. B
Börja med att kolla om det finns några felkoder. Håll in READ-knappen på blinkerspaken och tryck snabbt två gånger på knappen för de bakre dimljusen. Kolla sedan i färddatordisplayen. Det kommer stå "Checking for DTCS" eller någt i den stilen. FInns det felkoder så står det "DTCS in wehicle". Stega dig fram med READ-knappen. Jag kommer inte ihåg vad automatlådans styrmodul har för förkortning, men på varje modul som har en felkod står det "*modulens namn* DTC SET". Dessvärre kan man inte se vilken felkod det är, bara att det finns. Nästa steg är att utläsa exakt vilken/vilka felkoder som finns.

Att skölja lådan och fylla på ny olja kan göra underverk. Likaså en programvaruuppdatering. Som jag ser det har du inget att förlora på att testa detta eftersom det är betydligt billigare än att byta automatlåda.
av mabl
Skall kolla felkoderna nu i veckan med VIDA...
Tack för snabbt svar och teorierna..
Om nu lådan är sliten, är det kontrollsystemet/solenoiderna i lådan som orsakar driftstörningar eller vad är det som brukar krångla främst i dom?

Mvh Max. B
En till fråga här..
Sitter en låda i bilen som heter 55-50sn.. Denna lådan verkar sitta i många olika volvomodeller.. Men måste lådan komma från en xc70 eller en med fyrhjulsdrift helt enkelt?

Eller kan man använda från en bil utan awd?

Mvh Max

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]