Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nolimits skrev:
Har köpt tillräckligt många bilar i mina dar och hört alltför många sorgliga och ledsamma historier om lurade kunder av bilförsäljare för att tro att de handlar i okunskap när de månglar ut defekta produkter och sedans låtsas vara överraskade att bilen var behäftad med diverse fel.Bara för att bilen är blank och fin så betyder detta inte att de sålt bilen som var felaktig med ren okunskap.Det är ju världens äldsta bilhandlar knep att ju finare bilen är att titta på ju bättre måste den ju vara i kundens ögon.Det är därför många långmilare i servat och bra skick säljer betydligt bättre än många betydligt nyare bilar som aldrig blivit servade överhuvudtaget till de kunder som tänker med hjärnan och plånboken och inte på bling bling effekten .Finns ju en anledning till varför många importerade fd Tysklands exemplar med fuskmil på mätaren och ett blankt inre och yttre lurat alltför många kunder när denna som det såg ut på ytan perfekta bil visade sig vara rena vraket.Inte alltid men alltför många gånger.Men så länge det finns kunder kvar därute som tror gott om alla bilförsäljare så lär det också i fortsättningen krängas slutkörda vrak till förtvivlade kunder.
Det där skriver jag under på, även jag har köpt ett antal bilar i mina dagar. Privat och genom handlare, allt från 5000kr lik till 500k pärlor. Men köper man via en MRF ansluten handlare så har man vissa garantier,då ska även handlaren stå för dessa garantier för att få vara MRF ansluten.
Min skitbil dvs V70 är ett typiskt exempel på en handlare som prånglar ut skit och sen vägrar hjälpa vid problem. Som konsument har man ett helsike att reda ut allt, i mitt fall så är bilens värde halverat på mindre än 3mån och handlaren svarar Jaha.
I min enfald trodde jag att handlare varit tvingade att skärpa till sig men ack så fel jag hade. MRF är ett skämt och i dagsläget så vet jag inte vad jag ska göra.

Jag är erfaren på både bil, hoj och husvagns köp, jag har gjort många affärer men aldrig blivit lurad som nu. Man kan inte garantera sig för allt och när man tror man kan något så är det då man blir som mest lurad. Att jag dessutom är duktig på at skruva, känna och veta hur bilar ska vara gör inte saken bättre. Jag har helt enkelt gått på en mina och det kan visst även hända den bästa.
Ok fel formulerat av mig min polare sedan vi var 7 år och som jobbat som tekniker på volvo i 10 år rekomenderade mig ett byte på 8.000mils intervall och Patrik på autotech motor rekomenderade att byta ännu tätare ber om ursäkt om det uppfattades på annat sett är väl inget att bli så upphetsad av.
Om du använder skiljetecken (punkter, kommatecken och sånt) när du skriver så blir det lättare att förså och då minskar risken för att någon upplever att du felformulerar dig. Detta är ett tips i all välmening :D
Det är ju världens äldsta bilhandlar knep att ju finare bilen är att titta på ju bättre måste den ju vara i kundens ögon.
Att sälja kassa inbytesbilar må vara en gammal konst men jag tror att konsten att byta in kassa bilar är ett par dagar äldre :lol: En bilförsäljare är inte alltid så noga med att kolla, eller låta kolla, inbytesbilen.
har inte kunnat hitta honom på sånna sidor man hittar folk på
För inte så där värst många år sedan, innan folk trodde att allt finns på nätet, fick man jobba lite själv.Då fick man till exempel ringa Bilregistret och prata med dem. Det fungerar fortfarande. :)
Ok, idag ville jag ha ett besked innan helgen så jag ringde firman som sålt bilen
Fick då svaret att de beställt en beg låda och väntas att ha
Den monterad och klar nästa fredag..

Beg låda hade gått 12k så jag hoppas att den kollas ordentligt. Tycker de styr upp detta mot min förväntan så snart kan jag väl säga vilken firma det handlar om:)
Kod: Markera allt
Låter som ett klasiskt fel. Många okuniga verkstäder får försig att som ska skruva bort en stor 24mm plugg på ovansidan av lådan för att fylla på olja där. Gör man detta så lossar nått i lådan o 3ans växel funkar inte längre. Om så är fallet så återstår bara lådbyte.
Åhhh...hemska tanke. Du har absolut rätt Carman, men borde inte en sådan plugg vara rödmarkerad eller med text "RÖR EJ FÖR F-N!" Vad är den pluggen till för och vad har lossnat på insidan?
Låter som en konstruktionsmiss. Lossa en plugg för 3:- och sedan betala 40 000:-.
fått för sig, det brukar stå i vida hur man går till väga för att fylla på. och sen se till att rätt nivå är.

sen är det jäkligt svårt att tömma en låda helt på automatlåde olja då oljan brukar stanna kvar i Convertern endå, tror ja de var.
så den mängd som finns kvar där lär ha inverkan på resten av oljans färg. om man nu byter "helt".
VXC70 skrev:fått för sig, det brukar stå i vida hur man går till väga för att fylla på. och sen se till att rätt nivå är.

sen är det jäkligt svårt att tömma en låda helt på automatlåde olja då oljan brukar stanna kvar i Convertern endå, tror ja de var.
så den mängd som finns kvar där lär ha inverkan på resten av oljans färg. om man nu byter "helt".

just därför man spolar ? fyller igenom stickan och tappar på returen från kylaren eller hur var det nu igen ?
Var på Bilia i torsdags för att fråga om uppdatering av mjukvaran till växellådan (geartronic) då den växlar lite hårdare mellan tvåan och trean. Bilen har gått 6800 mil och mekanikern rekomenderar ett oljebyte i samband med uppdateringen trotts att oljan ser ut som ny. Han menar att olja nöts och tappar prestanda men ändå kan se bra ut. 8000 mil är ett lagom intervall enligt honom. Säger som Dileva: Vem ska man tro på tro på tro på ?:-/
Erico skrev:Var på Bilia i torsdags för att fråga om uppdatering av mjukvaran till växellådan (geartronic) då den växlar lite hårdare mellan tvåan och trean. Bilen har gått 6800 mil och mekanikern rekomenderar ett oljebyte i samband med uppdateringen trotts att oljan ser ut som ny. Han menar att olja nöts och tappar prestanda men ändå kan se bra ut. 8000 mil är ett lagom intervall enligt honom. Säger som Dileva: Vem ska man tro på tro på tro på ?:-/
Låter som en mycket bra mekaniker tycker jag, skulle följa hans råd om jag var dig.

Mvh
Andis
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010