Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Vesslan
Jag har en V50 -07 Momentum med nyckelavstängning av airbagen på passagerarsidan. Nu börjar det närma sig dagen då barnstol ska in.

Min fråga till er, Vågar jag lita på nyckelavstängningen?
Jag har läst runt lite på forum och tycker att diskussionerna varit lite "luddiga" kring ämnet, därför tas det upp ännu en gång.

Hur fungerar Volvos airbags, finns det risk för explosion även om den inte har strömtillförsel?

Vad jag har läst, säger vissa att "jag aldrig skulle sätta mitt barn framför en nyckelavstängd airbag"...
Men denna funktionen är väl ändå till för detta ändamål?? Skulle verkligen Volvo sätta in krimskrams i bilen som man inte kan lita på?

Tacksam för svar!
Jonas
av Daddan
Det hjälper tyvärr inte dig men jag förstår din fråga. Jag köpte en bil utan airbag på passagerarsidan för att jag, precis som du, kände att det rådde viss oenighet om det verkligen är tillräckligt med nyckelavstängning.
Frågan har varit uppe innan.

Svaret är att det är säkert att stänga av med nyckeln på Volvobilar. Det finns inte ens chans att Volvo skulle sätta hela sitt säkerhetsrykte på spel. Det är även så att om bilen märker att det är något fel med nyckelavstängningen så blir airbagen automatiskt avaktiverad. Då airbagen kan göra stor skada om den utlöses när den inte ska.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det är en säker funktion. MEN du som förare ska vid varje tillfälle kontrolera via varningslampan att systmet fungerar korekt!
av tomjak
Jag skulle ALDRIG sätta en bakvänd barnstol där det bara finns nyckelavstängning.
Laddningen finns ju kvar och OM den skulle smälla är det garanterat stora skador eller dödsfall.

Var ju inte allt för länge sedan det kom fram att VW hade kopplat fel på Passaten och nyckeln stängde av rattkudden istället för passagerarkudden.
Det kom fram i samband med en krock och som tur var hade den personen inte sitt barn i stolen.

Tommy
Användarvisningsbild
av Annnan
Hej,

det ska vara fullt tillförlitligt med nyckelavstängd krockkudde (enligt bl.a NTF).
Det finns ingen dokumenterad olycka som skett med avstängda passagerarkrockkuddar, även om det finns lite skrönor om det.

Däremot är det viktigt att inte stänga av och på, utan ska du ha avstängt så vrid om nyckeln och se till att lampan visar att krockkudden är avstängd. Och sätt sedan en bit tejp över nyckelhålet, så man inte riskerar att sätta på krockkudden och sedan glömma när bilstolen ska dit.

(I Tyskland 1999 lämnade en familj in sin bil för avstängning av passagerarkrockkudden. Några veckor senare krockade familjen och barnet, som satt bakåtvänt i passagerarsätet, avled omedelbart av den utlösta krockkudden. Problemet var då att verkstaden hade kopplat ur förarens krockkudde istället..)

/Anna
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag letar själv ny bil nu och då främst V70 II, jag har som krav att det ska finnas nyckelavstängning så jag utan att behöva lämna in bilen ska kunna montera in barnstol.

Jag var lite skeptisk när Peugeot mfl tillverkare med lite lägre säkerhetsrykte började med dessa avstängningar för rätt så många år sedan.
Men nu har (nästan?) varje biltillverkare det, även Volvo som har ett erkänt högt säkerhetstänkt och på alla dessa år har jag inte hört talas om en enda olycka där den nyckelavstängda krockkudden löst ut.
Ska man vara säkrare så tror jag att hela krockkudden måste monteras ur, och det sker ju inte vid en vanlig urkoppling heller.

mvh
Anders
av llesrof
Hela diskussionen är ju intressant. Alla kräver att en nyckelavstängning skall vara 100 % säker men ändå kör man runt sina barn i en liten plåtlåda till bil som konstant riskerar att krossas mot en lastbil, ett träd eller vad som helst. Eller bara spontant börjar brinna. Men visst, man känner sig knappast tryggare av att veta att en nyckelavstängning bara är säker till 99,9 % :D
av Daddan
llesrof skrev:Hela diskussionen är ju intressant. Alla kräver att en nyckelavstängning skall vara 100 % säker men ändå kör man runt sina barn i en liten plåtlåda till bil som konstant riskerar att krossas mot en lastbil, ett träd eller vad som helst. Eller bara spontant börjar brinna. Men visst, man känner sig knappast tryggare av att veta att en nyckelavstängning bara är säker till 99,9 % :D
Bra kommentar. Varför använda bilbälte eller cykelhjälm? :roll:
av llesrof
Ja, visst var det en bra kommentar? Nästan lite filosofisk om jag får säga det själv. Paradoxen är att man kräver att en viss säkerhetsfunktion skall vara hundra procent säker i en miljö där man aldrig kan vara hundra procent säker. Jag är dock osäker på vad du vill med din kommentar om bilbälten och cykelhjälm, men jag är säker på att du kan utveckla det. Jag ser inte varför man inte skall använda bilbälte och cykelhjälm. Gör du?

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

Både den vita och bruna går väl n[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]