Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Tack!

Ok, mitt går också att vika framåt/bakåt med lätthet. Skall byta bussningarna och se vad det resulterar i!

/Håkan
av qwerty
När jag köpte bilen vet jag att det absolut inte gick att rubba detta stag mer än nån mm. Men då man hör klonkande ljud från fjädringen är ju inte tvärstaget till motorfästet det första man rycker i precis.... :roll:
Användarvisningsbild
av FFrrEEddRRiiKK
qwerty skrev:Nu är bussningarna klara och bilen provkörd, knäpptyst! :-DD

Känns lite styvare i karossen i kurvorna nu oxå då staget numer är stumt mellan tornen.
Såja, nu har jag bett min lokala (är tummen mitt i handen när det gäller bilar) verkstad ta hem dessa och skall byta på min bil (S60, -02, 21000 mil).

Vi provade att rycka i det staget, och det sitter ju lite löst, dock kunde vi inte få till det klonkande ljudet, alltså att det slog i i något.

Av ren slump kom det en liknande S60 in på verkstaden, dock bara med drygt 6000 mil på räknaren, men det staget satt också lite löst, dock inte så löst som på min S60, och den ägaren hade inte haft problem med några missljud.

Jaja, håller tummarna, så får vi se om det blir bättre, även om det inte riktigt känns som det är därifrån missljuden härrör.. ??:-/

/Fredrik
av qwerty
Jag trodde mitt missljud kom från fjäderbenet/styrlagret då ljudet lät att komma högt uppifrån ut på sidan, har bytt de delarna men problemet var kvar, har inte haft en tanke på dessa bussningar i staget tidigare. ljudet de åstadkom kommer ju från i stort sett samma plast som lagret till fjäderbenet sitter, lätt att ta fel på vad som orsakar det i ett sånt läge.
Användarvisningsbild
av hakank
Var ute å ryckte lite till. Helt klart "bottnar" mitt stag ganska enkelt mot bussningarna. Även om inte de är orsaken till klonket så är det ju värt at byta ut. Billiga är dom ju också. Tänkte beställa dessa : http://www.skruvat.se/Bussning-P10215.aspx

Frågan är, kan man byta utan att lossa staget från motorn?

/Håkan
av qwerty
hakank skrev:Var ute å ryckte lite till. Helt klart "bottnar" mitt stag ganska enkelt mot bussningarna. Även om inte de är orsaken till klonket så är det ju värt at byta ut. Billiga är dom ju också. Tänkte beställa dessa : http://www.skruvat.se/Bussning-P10215.aspx

Frågan är, kan man byta utan att lossa staget från motorn?

/Håkan
Japp, tar bara nån minut per sida.
Användarvisningsbild
av hakank
Ok!

Har beställt bussningarna. Fraktfritt och 100:- i nån rabatt jag inte förstod mig på :-) 250 totalt. Bra pris från Skruvat!

/Håkan
av Anders75
Jag har också problem med klonkande/skramlande framvagn. Tänkte testa att byta bussningarna på tvärstaget, men på skruvat.se hittar jag bara bussning för monteringssida höger. Är det samma för vänster sida eller var hittar jag den?
Hur har ni som bytt gjort?
Användarvisningsbild
av hakank
Vad har du för bil?

S60:an har bara en modell som jag förstår. Och förutsatte att den var symmetrisk i det avseendet att man "vände den upp och ner" för att passa andra sidan när jag beställde.

( http://www.skruvat.se/Bussning-P10215.aspx )

/Håkan
av Anders75
Det är en V70 2,4T -00
Det är samma bussning art. nr 10215. Det står monteringssida Höger i beskrivningen på skruvat.se. Ringde även och kollade med dom och dom hade bara den som passade min bil. Dom hade en annan till nyare V70, men den var bara för monteringssida vänster.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]

Northvolt kommer att avveckla all produktion vid b[…]

B230F går fett

Vilka felkoder har du??. Om motorn går i &q[…]

Jag har en gammal saab 900 turbo som är trimm[…]