Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CMayer
Hej allesammans,

Vet inte riktigt om den här tråden hamnar under rätt 'rubrik' nu, men men..

Jag har fått mig en riktig funderare, jag tänker nämligen numera endast på en sak, om jag skall byta min Volvo S80 m. V70 T5 motor -07 (blandning mellan momentum och summum, V8:ans avgassystem, 18" Venator-fälgar) mot en Volvo XC90 2,5T -04 (nära nog full utr. med ferrita system, bodykit, 20" svarta fälgar).

Ena sekunden känner jag att S80 är det rätta, andra sekunden XC90. Skulle ni kunna hjälpa mig att reda ut det här? Känns alltid bra att bolla med andra plus att ni kanske har erfarenheter av båda bilarna.

På nedanstående länkar kan ni se bilder på bilarna:

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_88201023411PM7392.jpg
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_1b201023506PMe499.jpg
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_c1201023530PM56f6.jpg
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_7a201023619PMc1cc.jpg

Mvh,
Chris
av Amli
Behöver du den större XC90 av praktiska skäl? Om inte skulle jag tveklöst behålla S80´n. Den är så mycket trevligare att köra och är bara en nyare modell med allt det innebär. Jag har sneglat på just XC90 just för jag vill ha en lite större bil men den går bort då jag tycker den känns ohyggligt omodern. Och då kollar jag ändå på en splitter ny.

Och frågar du mig så tycker jag den XC90 på bilden var väldigt smaklöst stylad, men det är i allra högsta grad min personliga smak. S80´n ser mycket bättre ut!

Lycka till med ditt val.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag håller med Amli. Vilken ruskigt konstig nedre front och även bakre stötfångare på XC90:n. De ser ut att tillhöra en helt annan bil eller så har den fått en fläskläpp :wink: Ja XC90:n lever nästan på övertid. Men de är ju två väldigt olika bilar. Om inte utrymmeskravet är ett måste så skulle jag tveklöst välja S80:n
av CMayer
Av praktiska skäl? Knappast :) Skulle vara golfbagen som behöver mer yta isf ;) Mer så att jag gillar stora bilar (SUVar). Sneglat lite på en Jeep SRT8 Hemi (got to love that sound), men då får jag nog investera i en egen bensinmack då jag kör en hel del i stan.

Anledningen är väl lite den också att det känns som jag vill göra så mycket med min S80.. Ev. lacka om den, tona rutorna, installera Ferrita-system, köpa "driver supportpaket" (alt. allt som ingår i det), PDC fram, ny/annan växelspak och pedalset. Känns som man köper en ny bil nästan.. Och listan kan säkert göras längre om jag orkar tänka några sekunder till..

Jag håller dock med dig om att interiören på XC90 känns rätt så gammal (svarta plasten)..
Användarvisningsbild
av crumpets
Skulle aldrig någonsin köpt en XC90 med 2.5T personligen så jag säger solklart nej. För stor bil för den motorn.
av borstarmicke
Håller med CMayer om fronten, inte snyggt, ser bara påklistrat ut...
Tycker själv att S80N är Volvos hittills snyggaste bil så fortsätt du att styla (med måtta) o skruva, den såg mkt fin ut!
Om jag inte haft 2 ungar och hund så hade jag nog kört S80 själv, en V8 AWD Executive hade varit grym men en D5 automat hade nog fått duga :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad har bilarnas utseende med TS fråga att göra? Gillar han utseendet på XC90:in så är det väl hans huvudvärk, och har han körkort så har han ögon och då ser han hur bilen ser ut! Och förmodligen gillar han det han ser!!

Visserligen påverkas värdet av utseendet, men om nu TS gillar utseendet så är det ju bara bra!?!?
Användarvisningsbild
av sand3rs
Variosboy skrev:Vad har bilarnas utseende med TS fråga att göra? Gillar han utseendet på XC90:in så är det väl hans huvudvärk, och har han körkort så har han ögon och då ser han hur bilen ser ut! Och förmodligen gillar han det han ser!!

Visserligen påverkas värdet av utseendet, men om nu TS gillar utseendet så är det ju bara bra!?!?
Då ska TS inte skicka med bilder på bilarna, om han nu vill ha råd utifrån ren "fakta". Han är vuxen och kan nog sortera bland kommentarerna själv.
av Bitez
Jag hade inte gjort bytet, för den känns som lite nedköp. Om du nu inte är supersugen just på detta ex, och kan tänka dig köpa även en annen xc90, så tror jag att du nog kan sälja din privat, och kunna köpa dig en kanske 06'a eller ngt för pengarna. Det är min spontana tanke :))))))))))))

Sedan så håller jag helt med, xc90'n är en gammal bil, gammal teknik, finns ju inte mycket i den.
av CMayer
God morgon Volvokamrater!

Det har ramlat in lite sedan jag kollade sist, kul :)

Jag har gått igenom alla inlägg och är ganska säker på att jag behåller min faktiskt. Det är ju som ni säger, lite onödigt att gå bakåt i tiden var det gäller teknik osv. Kan ju vara kul att uppgradera bilen lite eftersom.. Kanske man inte tröttnar lika snabbt (yeah right..).

För att byta ämne lite.. är det någon som vet något bra ställe i Göteborgs-området som säljer och monterar de delar jag nämnde tidigare (PDC fram, pedalset, växelspak etc)? Jag har varit i kontakt med Bilia i Sävedalen och i Sisjön, men jag kan inte påstå att de verkar särskilt intresserade att utföra dessa arbeten då jag inte får några vettiga svar eller prisuppgifter.. Annat än när jag kontaktade Polestar och fick svar på 2 röda :)

Ne, nu är det dags att hämta kaffe och sätta lite liv i den här kroppen! Hoppas det ramlat in lite svar när jag kollar in nästa gång!

Idag har vi loggat OBD-data under körning p&a[…]

Hej! Har en v50 2005 bensin 5-cylindrig motorkod:[…]

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?