Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allesammans,

Blir inte klok på detta :!: :-(O)

Har som sagt en S60 som gått drygt 22000 mil, och som sedan drygt 1 1/2 år tillbaka av och till dragits med ett besvärligt slående/knakande missljud som hörs som att det kommer någonstans inifrån hjulhusen, mest fram, men nog även ibland bakifrån.

När man talar med olika ägare av samma modell, så känner de flesta igen sig i detta, och det skall tydligen vara ett känt fenomen på S60:an, ändå kan inte varken min Volvo- eller annan verkstad hitta något. :shock:

Felet är inte konstant, men kommer ibland, ibland efter långa uppehåll. Men kan som sagt tydligast lockas fram genom att köra över gupp och andra ojämnheter.

Jag trivs i övrigt utmärkt med denna bil, men samtidigt frustrerande att verkstäderna inte kan hitta orsaken till något som uppenbarligen är fel.

Tips/erfarenheter tas tacksamt emot :!:

/Fredrik
har samma problem som dig men, i mitt fall så är det främre krängningshämmarstag som e kass o ger knakande ljud över gupp,

Klonkandet jag hade berodde på att dem "trädgårdsslangarna som sitter runt fjädern hade flyttats uppåt så jag drog ner dem så långt ner de gick nästan till skålen så försvann de ljudet.

sen klonkar ju spilensen som behöver limmas.
FFrrEEddRRiiKK skrev:Kanon-input qwerty! Tack! :-)-) Nu får jag kolla vidare med mina "kvalificerade verkstäder". :-(O)

/Fredrik
Vassego!

Köp delarna på skruvat.se och byt själv, kostar 175kr/st, du behöver en 17 och en 18mm ringnyckel, samt ett spärrskaft med en 14mm hylsa. Tar ca 5min per sida om ens det.

Skit i verkstaden, de kommer bara råna dig.
Mitt letande och frustration är över. :D

MECHANUM hette lösningen.

Dessa gjorde dels en standardservice (22000 mil) till acceptabelt pris, med lånebil och biltvätt som utökad service, samt lyckades identifiera mitt problem med missljudet jag upplevt från framvagnen.

Enligt specifikationen heter det Spiralfjäder fram byte, 2 st. Fjädersäte (VO 30683637) 2 st..

Missljudet är borta. :D

Och detta lyckades inte ens (trötta) Volvo-verkstan hitta. :evil:

Hädanefter blir det MECHANUM. Ett nästan overkligt proffsigt bemötande jag aldrig upplevt tidigare.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]