Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
#425066
Hej

Ska montera på extraljus på bilen eftersom jag kör mycket på landsväg morgnar och kvällar. Jag har fått förslag från en verkstad i stan om att montera 3 st Hella 3000 Pencil och sedan använda 100w-lampor i dem. Fick ett pris på 5000 för arbete och monteringsdetaljer + kostnaden för de lampor jag ska ha.
Vad tycker ni, låter det som ett bra pris?

Vilka lampor skulle ni rekommendera? Jag har kikat på Xenon men prisskillnaden känns för stor för att det ska vara värt det.
av Columbus
#425163
Har du Xenon i huvudstrålkastarna så är det värt varendra krona att satsa på Xenon i X-traljusen. Satsa på 2 xenon (av hög kvalitet) med helljusbild (inte pencil på xenon) då får du både längd och bredd. Du blir nöjd!! 8)
av Peanuts
#425199
O.K, jag hör vad du säger. Har även fått tips om att sätta dit 2 st NBB Alpha 225 och sedan Xenonkonvertera dem med ett kit från ex. xenonkungen.se. NBB ska tydligen vara bra för konvertering eftersom de är stora och man får bättre plats med prylarna i dem. Vad tror ni om det?

Det blir mycket billigare eftersom lamporna kostar runt 900:- st och konverteringskitet runt 1600:-. Färdiga Xenon-lamporna går ju lös på runt 3000:- /st.
av Columbus
#425227
Har själv 2 NBB (original-xenon) och är kanonnöjd (har därför ingen åsikt om frågan om konvertering). Oavsett märke och konvertering eller original xenon så kommer du att bli nöjd. Lycka till (har du möjlighet så testa gärna en bil med xenon-xtraljus så du själv får en uppfattning)
av Peanuts
#425228
Har du de stora NBB, 225? Hur ser de ut frampå, sticker de upp någonting över fronten så att du ser dem inifrån bilen?
Jag är lite fundersam till om ljusen blir för stora och ser klumpiga ut?
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
#425243
Om Du väljer halogen så skulle i alla fall jag välja den ljusbild som man kallar "lång och bred" inte pencilbeam, de går längre, ja, men
du får en sämre bredd.
Oavsett modell satsa på 100W glödlampor av bra kvalitet, ljusflödet blir markant mycket bättre mot 55W.

Jag har gamla hederliga Bosch Big-Knick på ena bilen nu, dessa är xenonkonverterade och visst blev det ett bättre ljus, men inte så himskans mycket bättre.
Det är en hel del ströljus och det beror antagligen på att orginal är det H3-lampor där lampan är kortare, Xenonlampan har längre ljuskropp så en xenonkonvertering borde bli bättre på en strålkastare med H1-lampa där reflektorn är anpassad för en längre lampa.

På andra bilen kör jag med 3st Bosch Navigator med 100W.

Personligen föredrar jag de blåaktiga glasen eftersom du får ett vitare ljus och bländningen minskar vid kraftigt regn och snöfall.

Tidigare har jag haft Hella 3000 och skillnade mot Bosch är att ljusbilden på Hellan upplevde jag som lite längre, men lite smalare på slutet.

NBB 225 vet jag många som är nöjda med, både Xenon och halogen.

Men oavsett om Du köper Hella 3003, Bosch Navigator eller klassikern Big-Knick så tror jag inte Du blir missnöjd. Ska Du Xenonkonvertera skulle jag nog välja NBB 225 eller Navigator.
Oavsett val av modell, glöm pencilbeam, satsa på 3 st med bred ljusbild, gärna på en QPax-båge då sitter allt stabilt och bågen skyddar
lamporna vid en eventuell påbackning.

//
Micke
av Columbus
#425370
Peanuts skrev:Har du de stora NBB, 225? Hur ser de ut frampå, sticker de upp någonting över fronten så att du ser dem inifrån bilen?
Jag är lite fundersam till om ljusen blir för stora och ser klumpiga ut?
Japp.. 225. Inget syns när du sitter bakom ratten och de sticker inte upp. Däremot sticker de ut framåt, längre än andra x-traljus jag tidigare haft. Självklart är bilen betydligt "renare" utan (men skulle jag köpt en bil för utseendet så skulle det kanske inte blivit en V70)
Ja dom är stora och tar plats i fronten men jag har köpt dom för att de skall "förvandla natt till dag" :-)-) . Klumpiga?!? kanske!!
av Peanuts
#425372
Mikael_0223: Tack för svaren. Tror det lutar åt att det blir 3st NBB men jag tänkte köra 2st bred ljusbild och pencil på den i mitten som en liten kompromiss. Tycker det känns bra att ha lite längre sikt rakt framåt när man som jag kör mycket landsväg.

Columbus: Låter bra det där. Jag har två st Bosch Big Knick på min 740 men den bilen ser nästan naken ut utan dem. En 740 ska ha feta extraljus fram, det tycker jag nästan är folkvett! :)
V70 är ju lite mer sluttande så jag var rädd att lysena skulle sticka upp men det låter ju bra när du säger att de inte gör det. Om det ser klumpigt ut utifrån är som du säger av mindre betydelse.
av Lacke
#425381
Peanuts skrev:Har du de stora NBB, 225? Hur ser de ut frampå, sticker de upp någonting över fronten så att du ser dem inifrån bilen?
Jag är lite fundersam till om ljusen blir för stora och ser klumpiga ut?
Så här ser det ut på min V70 med 3st original NBB Alpha 225 HID :-)-)

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Lacke, redigerad totalt 0 gånger.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]