Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
berraX skrev:Hej! Har precis varit och provkört en V70 2,5FT. Måste säga att det väldigt svårt att komma under 1,5l/mil i stadskörning med BF95. När jag kör på 1.5l/mil så gasar jag knappt.. det tar typ 15 min innan man är uppe i 50km/h ;-) Kör jag som jag brukar så ligger förbrukningen på ca drygt 1.8l/mil och då gasar jag inte på speciellt :shock:

Provade också att köra i 110km/h då var förbrukningen 11.0 l/mil och i 140km/h 1,3l/mil som lägst!

Alla uppgifter är tagna från bilen färddator och är medelvärden. Har bildbevis om någon inte tror mig ;-)

Tycker det är tokigt mycket! När jag provkörde D3:an i stan kunde jag inte få upp förbrukningen i mer än 0,91l/mil disel hur jag än försökte :-) Visst är det skillnad på 165 och 231 hästar men man köper ju kanske inte en kombi för att köra den som en sportbil :-)

Får ut och provköra mer nu... men förbrukningen är helt klart en besvikelse... Börjar ju nästan tro att det var E85 i slangen på bensinmacken istället för BF95... eller så är det fel på bilens färddator!

Kan den verkligen dra så mycket? Arese vad säger har du för förbrukning enligt färddatorn när du kör BF95 och E85? Skiljer det mycket?

Det kanske inte gör så enromt mycket på totalkostnaden men man orkar ju inte tanka hur ofta som hellst heller...hehehe
Låter helt normalt - dela med 1,35-1,40 så får du förbrukningen på min 2,5T... ca 0,95-1 l i 140 och 0,75 i 110.
Och sällan under 1,1 i stan.
PH
av perhall
Att SUV-däck bara skulle hålla 2000 mil på en sån standard-SUV håller jag för orimligt.
Hade en XC90T6 med 18" Conti PC2 - de höll 5000 sommarmil. Skulle de aldrig göra på en vanlig V70 med lägre hastighetskod och FWD.
Min erfarenhet är att dels sliter AWD mindre, dels håller SUV-däck länge.
PH
av Arese
berraX skrev:
Kan den verkligen dra så mycket? Arese vad säger har du för förbrukning enligt färddatorn när du kör BF95 och E85? Skiljer det mycket?

Det kanske inte gör så enromt mycket på totalkostnaden men man orkar ju inte tanka hur ofta som hellst heller...hehehe
Dina siffror låter rimliga, om det är på E85, annars alldeles för högt. Mätt över en tank hamnade jag extremt sällan över 1,4 l/mil. Vi var faktiskt betydligt mer missnöjda med förbrukningen på dieseln vid vår typ av körning. Angående färddatorn så har vi sålt bägge våra FT:n (och 2,4d:n) men jag vill minnas att den stämde ganska hyfsat både på bensin och E85. På landsvägsetapper med familjen ombord hamnade min frus manuella FT på dryga 0,7 l/mil på bensin.

MVH
Arese
av perhall
Arese skrev:
berraX skrev:

Dina siffror låter rimliga, om det är på E85, annars alldeles för högt. Mätt över en tank hamnade jag extremt sällan över 1,4 l/mil. Vi var faktiskt betydligt mer missnöjda med förbrukningen på dieseln vid vår typ av körning. Angående färddatorn så har vi sålt bägge våra FT:n (och 2,4d:n) men jag vill minnas att den stämde ganska hyfsat både på bensin och E85. På landsvägsetapper med familjen ombord hamnade min frus manuella FT på dryga 0,7 l/mil på bensin.

MVH
Arese
Just det, och jag vet inte någon stor kombi bensin med 200+ hk som går på 0,6 -man kan möjligen pressa ned en manuell 525iT till 0,65 om man kör i 100-110... /PH
av berraX
Det måste vara fel på bilen jag provkörde i sådana fall! Tro mig jag gjorde allt jag kunde för att motivera ett köp av en 2,5FT R-design :-)

Jag hade bilen hela dagen igår för provkörning och lyckades vid ett tillfälle att hamna på 0,95l/mil i medelförbrukning BF95 vid 110km/h. Jag är också helt säker på att det var BF95 i tanken då jag först körde slut på bränslet(så långt jag vågade ;-)) och tankade därefter BF95. Därefter fick jag gång på gång samma förbrukning enligt tidigare inlägg!!

Tycker annars det är helt ok att en bil drar bränsle när man drar på... men när man kör som en 95-årig pensionär som inte når ner till gaspedalen så förväntar jag mig lite bättre förbrukning på en 2011 års modell :-) Hur som kan jag inte köra bilen så att det stämmer med förbrukningen i specen... (om det nu inte är fel på bilen vill säga).
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jo, det låter högt. 0,92 bensin och 1,15 E85 kör jag själv på - så det går. Sedan kan man debattera om det är tillräckligt lågt men med 340Nm och 231 hk så vet jag inte på rak arm någon annan liknande bil som ligger mycket lägre. Iaf inte i den storleksklassen.

Med 8,9 kr/liter för E85 och 1,15 l/mil så blir det 10,2 kr/mil vilket är helt OK tycker jag. Och då kan jag säga att jag utnyttjar både max vrid och effekt varje dag. Men kör du mer än 3.000 mil så kan du säkert räkna hem dieseln också. Mer ett val av vilken bil du är ute efter och vilket körsätt du är ute efter.
av perhall
Skatten är 0 i 5 år på 2,5FToch 1,6 DRIVe - vad är denpå D3? Funderar på när man tjänar på diesel. De är ju inte dyrare att köpa längre som förr..../PH
Användarvisningsbild
av philipsguy
Min 5 öre är att tjänste/förmånsbilsförare tjänar på diesel vid körsträcka på >2000 mil per år... Även efter att man räknar av reducerat förmånsvärde. <2000 mil o år gör avdraget att FT:n lönar sig.
av Enzo
philipsguy skrev:Min 5 öre är att tjänste/förmånsbilsförare tjänar på diesel vid körsträcka på >2000 mil per år... Även efter att man räknar av reducerat förmånsvärde. <2000 mil o år gör avdraget att FT:n lönar sig.
Hur räknar du då?

Det är ju bara förmånsvärdet och bränslet som spelar in. Skatten spelar ju ingen roll här.

Bilarna kostar ung lika mycket, men FT har 20% rabatt på förmånsvärdet (på beloppet under 7,5 basbelopp är det väl). Så det är väl en dryg femhundring i månaden.

Jag skulle tro att det handlar om ca. 1000 mil om året innan dieseln är inräknad för en tjänstebilsförare som betalar bränslet själv. I praktiken kanske mindre.
Användarvisningsbild
av SvenB
Enzo skrev:
Hur räknar du då?

Det är ju bara förmånsvärdet och bränslet som spelar in. Skatten spelar ju ingen roll här.
Gör den inte? FT:n är ju skattebefriad i 5 år. D3:an kostar 3900:-/år i skatt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]