Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Jag är på väg att köpa beg V70 årsmodell 03 eller nyare. Allt beroende på vad plånboken klarar.

Men det är en funktion som jag skulle ha nytta av men som jag inte blir riktigt klok i vilka modeller eller from vilken årsmodell det finns; vred för på av gällande passagerarairbag.

Är det på alla V70 from en viss årsmodell, eller är det i vissa utrustningsmodeller, eller är det bara från bil till bil beroende på extrautrval?

Om jag köper en bil utan: går det att efterinstallera till rimlig kostnad?
Användarvisningsbild
av CarMan
Vredet du pratar om heter PACOS
Jag mins nte från vilken årsmodell detta finns, men det är ett extratillbehör, o finns aktså bara om första ägaren beställt detta.

Om bilen inte har PACOS så kan man på en volvo verksta få pasagerar airbagen urkopplad, men jag vet inte vad det kostar. (det går alltså inte att efter montera PACOS)
av xtsy
JAg har en XC70 -01 med passangerar Airbagen som är urkopplad, något som tidigare ägare gjorde pga barnstol.
Kontaktade Volvo Rejmes i Örebro och dom skulle ha 995:- för att koppla in den igen. Tyckte det var lite väl dyrt för det men tankepå att dom bara "jackar in den i datan och ställer in den. Fick det förklarat att det är viktigt att det görs på en behörig verkstad, för att det skulle anmälas till något ställe hos Volvo att den är aktiverad, vet inte om det har nåt att göra med försäkringar och garantier.
Men billigt var det inte iaf.....
Användarvisningsbild
av Jensen
PACOS eller urkopplingsbar pass airbag kom till
årsmodell 2005 på både S60/S80 samt V70N
ca 85% utav bilarna (V70N) saknar krockkudde på
passagerar sidan.

Tidigare så var det billigt (995kr) att koppla ur
kudden, idag kostar samma urkoppling ca 4500kr
då man samtidigt byter bälte.

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]