Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

olindh skrev:Jag läser på volvocars.se. Sen står det uttryckligen att D3 har en singelturbo och D5 har en dubbelturbo. D3 är alltid med singelturbo och det blir ingen dubbelturbo bara för att man beställer AWD.
D3 och D3 AWD är inte samma motor.

D3 är en 2,0-liters 5-cyl motor på 163hk/400Nm. D3 AWD är exakt samma motor som D5 AWD, dvs dubbelturbo. Samma förhållande som med den gamla 2,4-litersmotorn som fanns med 140 eller 170 hästar.

D3 AWD kan du bara få till XC60/70.
Åhhh. det finns så många i den här tråden att hålla med.

Jag fastnar ändå för den här;
Kod: Markera allt
Köpa däck på BIlia för 3125/st som kostar 1900/st hos lokala däckmojjen...
Så rysligt att jag pyntade 6200:- för 2 däck på Bilia när jag kunde fått samma par av däck på ett , dessutom närmare avstånd, för mindre än 4000:-.
Då jag påtalade detta till min tekniker på Bilia, så föreslog han 2 däck till ett pris som var 1000:- billigare men av annat märke (Goodyear), men även detta pris var mer än 1000:- mer än "grannen". Varför kan inte Bilia,som ändå är ganska stora, ha bättre priser än dom små verkstäderna? Kom inte att säga KVALITE' och "KONTROLL".
Linqid skrev:
olindh skrev:Jag läser på volvocars.se. Sen står det uttryckligen att D3 har en singelturbo och D5 har en dubbelturbo. D3 är alltid med singelturbo och det blir ingen dubbelturbo bara för att man beställer AWD.
D3 och D3 AWD är inte samma motor.

D3 är en 2,0-liters 5-cyl motor på 163hk/400Nm. D3 AWD är exakt samma motor som D5 AWD, dvs dubbelturbo. Samma förhållande som med den gamla 2,4-litersmotorn som fanns med 140 eller 170 hästar.

D3 AWD kan du bara få till XC60/70.
Sorry, miss av mig.
hozz skrev:Åhhh. det finns så många i den här tråden att hålla med.

Jag fastnar ändå för den här;
Kod: Markera allt
Köpa däck på BIlia för 3125/st som kostar 1900/st hos lokala däckmojjen...
Så rysligt att jag pyntade 6200:- för 2 däck på Bilia när jag kunde fått samma par av däck på ett , dessutom närmare avstånd, för mindre än 4000:-.
Då jag påtalade detta till min tekniker på Bilia, så föreslog han 2 däck till ett pris som var 1000:- billigare men av annat märke (Goodyear), men även detta pris var mer än 1000:- mer än "grannen". Varför kan inte Bilia,som ändå är ganska stora, ha bättre priser än dom små verkstäderna? Kom inte att säga KVALITE' och "KONTROLL".
En liten del av sanningen är nog att Bilia aldrig köper andrasortering, däck från annat tillverkningsland, gamla däck, utgående modeller etc. - vilket småverkstäder gör och de informerar ofta(st?) om det och ger bra priser.

Men en stor del är nog att de tjänar grymt mycket pengar av att sälja Michelin Primacy 17 tum för 3125 kr st med 5% till ramavtalskunder....
PH
perhall skrev:En liten del av sanningen är nog att Bilia aldrig köper andrasortering, däck från annat tillverkningsland, gamla däck, utgående modeller etc. - vilket småverkstäder gör och de informerar ofta(st?) om det och ger bra priser.PH
För några år sedan skulle jag ha 4 nya Nokian till xc90, 235/65-17. Bilia 3100, Däckia 2600 (priserna monterat). Köpte på nätet för 1400:-/st. In i skyffen vid service. Byte kostade 650:- på Bilia! 4000:- i ren "förtjänst" . Nokian tillverkar bara i Finland så alla kommer från samma källa. (Dom är ju märkta made in Finland..).
Och dackonline tjänar ju någon krona oxå, så nog är det marginaler på däck... Men det är ju detta att man ska tjäna både på jobbet och prylarna.. :mrgreen:
len skrev:
perhall skrev:En liten del av sanningen är nog att Bilia aldrig köper andrasortering, däck från annat tillverkningsland, gamla däck, utgående modeller etc. - vilket småverkstäder gör och de informerar ofta(st?) om det och ger bra priser.PH
För några år sedan skulle jag ha 4 nya Nokian till xc90, 235/65-17. Bilia 3100, Däckia 2600 (priserna monterat). Köpte på nätet för 1400:-/st. In i skyffen vid service. Byte kostade 650:- på Bilia! 4000:- i ren "förtjänst" . Nokian tillverkar bara i Finland så alla kommer från samma källa. (Dom är ju märkta made in Finland..).
Och dackonline tjänar ju någon krona oxå, så nog är det marginaler på däck... Men det är ju detta att man ska tjäna både på jobbet och prylarna.. :mrgreen:
Grymt! Det kan vara viktigt att uppmärksamma detaljer som tillverkningsland, t ex Pirelli P7 tillverkas i både TYskland och Italien. Och mina 17" är extra load, viktkod 98 istf 94. Vilket inte de billigast på dackonline har... men jag skulle ändå spara typ så mycket som du gjorde på dackonline jfr med bilia!
VXC70 skrev:har jag fattat det rätt om d3 är femcylindrig? trodde d3 var "2,0d" med nya "namnen" som krånglar till det bra nog när det gäller dom mindre motorerna.
d2 är ju 1,6D

svara om jag tänkt rätt här nu?
D3 idag är en femcylindrig motor, 2,0 eller 2,4 beroende på om det är en FWD eller en AWD .. men kunde rent principiellt t.o.m varit en encylindrig motor bara effekten varit ungefär samma då de nya betäckningarna handlar enbart om effekt.

/Thomas
Funk skrev:
VXC70 skrev:har jag fattat det rätt om d3 är femcylindrig? trodde d3 var "2,0d" med nya "namnen" som krånglar till det bra nog när det gäller dom mindre motorerna.
d2 är ju 1,6D

svara om jag tänkt rätt här nu?
D3 idag är en femcylindrig motor, 2,0 eller 2,4 beroende på om det är en FWD eller en AWD .. men kunde rent principiellt t.o.m varit en encylindrig motor bara effekten varit ungefär samma då de nya betäckningarna handlar enbart om effekt.

/Thomas
Och ännu rörigare blir det om man kollar 30-40-50-modellerna. Där är nog D3 gamla 2,0D? Och gamla D5 heter där D4 med några hk färre etc. 1,6D heter D2..PH
perhall skrev: En liten del av sanningen är nog att Bilia aldrig köper andrasortering, däck från annat tillverkningsland, gamla däck, utgående modeller etc. - vilket småverkstäder gör och de informerar ofta(st?) om det och ger bra priser.

Men en stor del är nog att de tjänar grymt mycket pengar av att sälja Michelin Primacy 17 tum för 3125 kr st med 5% till ramavtalskunder....
PH
Påstående 1 tror jag 1% på. Påstående 2 tror 99% på. Anledningen till att Bilia är så dyra på däck är...för att de kan.
Många förmånsbilister köper däck på företagets bekostnad och bryr sig inte ens om att titta vad det kostar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vibrationer bakvagn vid inbromsning.

Byt hjul mellan fram och bak? När du bromsar […]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]

Jag hade liknande problem, men bara vänster s[…]

Vad är den värd?