Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jwinkler
det kan vara hundra andra saker än nån llm!!
på tidigt 90 tal kunde man konstatera ett sådant fenomen och peka på vad som skulle bytas, men idagens bilar sitter det nog ett 100 tal andra komponenter som spelar in och kan åstadkomma samma fenomen!!

Du har förmodligen en spricka i nån slang, skulle lägga min slant på den mjuka tjocka som är ungefär 25-30 cm lång som sitter på turbon med vevhusslangen i. förbannat vanligt på äldre D5:or att just denna säger upp sig först.
av NisseMann
Läste felkoder idag:
ECM-2505 Bränsletryck för lågt
ECM-2501 Bränsletryck för högt

Teknikern trodde på igensatt bränslefilter, han bytte filter och passa på å ladda ny mjukvara till motor och växellåda (som jag ändå ville uppgradera)
Så nu får vi se om d blir bättre
av NisseMann
Lite uppdatering efter några månader. Bilen har gått bra sen vi bytte bränslefilter, men den "visslar" en del fortfarande. Kanske något man får leva med.. //
av jofakuling
Tjena, jag hade också "visselljud" i min T6 fr -03, hade dock inga andra symtom som du tar upp här. Mitt missljud berodde på att grenröret till turbon (ett ganska fett rör på ovansidan av motorn) hade spruckit i en skarv, svårt att se och svårt att upptäcka även av duktig bilmek, en gummislang till fördelaren vid magnetventilen hade också släppt. Vet inte hur D5-motorn ser ut men det kanske finns liknande på den, ville bara tipsa.
av Gandalfi
Kolla virvelsspjället!!
Du får dessa symtom på D5:an när armen på virvelspjället är sliten, väser/visslar från motorn och man tror det är turbon.
av Cedrix
Gandalfi skrev:Kolla virvelsspjället!!
Du får dessa symtom på D5:an när armen på virvelspjället är sliten, väser/visslar från motorn och man tror det är turbon.
Vart sitter detta? och hur ser man om det är slitet? Min visslar en hel del, men det känns inte som turbon, det kommer bara på låga varv och försvinner tvärt vid 2500rpm. Och det dyker även upp (men betydligt tystare) vid motorbromsning.

Bilen går precis som vanligt och jag har inga felkoder.

@Lövet , Laddare hemma har vi tyvärr […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]

Går i bilbytartankar och är lite os&aum[…]

någon som vet vart man kan köpa en ny t[…]