Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#424720
Jag har en 440 GL 94 med motor 2,0 B20F , kall motor ca 300-400varv/minuten och vill då stanna med en gång men håller man varvet uppe så han inte stannar så räcker det att köra ca 300-500meter så klarar man sig sedan från att motorn vill tjuvstanna, vid varm motor håller sedan tomången ca mellan 1000-1200varv och ibland är den nere på ca 900varv för att sedan snabbt lägga sig på ca 1100-1200varv, har snart kollat allt vad jag vet som tomgångsmotor, bytt spjällhus, prövat flera lufttämpgivare, dignosutaget visar bara låg batterispänning och inget annat men batteriet känns helt okej, har även sprejat med startgas utan att finna någon läcka, börjar nu bli ordentligt trött på att inte finna problemet
#424766
Har du testat att byta tempsensorn den sitter strax nedanför ettans stift, den fungerar i princip som en sorts chok till motorn och talar om för motorstyrenheten när motorn är kall resp. varm. Är inte bilen lite svårstartad när den är kall också?
#424811
Har prövat och skulle byta den men då gick den av så jag fick använda en skruvutragare för att gänga ut delen som satt kvar i toppen och satte då in den gamla igen och nu törs jag inte skruva där igen och mekaniker jag pratat med tror inte att felet ligger i motortempgivaren, flera förslag tack
#425476
Ja om den gick sönder när du försökte ta ur den och sen på något vis fick dit den gamla igen så ?:-/ Ja ?:-/ Hur kunde du krascha den för den brukar nästan alltid vara medgörlig vid byte, har bytt massor och aldrig hittills haft problem med det. Var det verkligen tempsensorn som du lyckades att ha sönder och sen få dit igen ?:-/ Eller har jag fattat fel :?:

Om du lyckats att få ur det som var kvar och sen dessutom fått dit den gamla som då måste varit av, hur fick du fast den?
Pratar vi om samma sak, den som sitter lite snett under ettans stift (ettans stift är det första från fördelaren när du står framför bilen och tittar ner på motorn) samma sida som ratten.
Byt till en ny tempsensorn om du har kraschat den gamla. Jag själv har även bytt till en ny och bilen har sen gått bra, när jag sen mätt upp den gamla så har den ofta visat rätt värden men den kan ju ändå vara paj eftersom den får verka under andra omständigheter i verkligheten.

Ja jag vill bara hjälpa dej men du kanske kan ge lite mer info om felet så ska det säkert lösa sej.
#425518
Hej! jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få, det var tempsensorn som gick sönder vid byte, alltså den som sitter i närheten av 1an cylinder.jag plockade loss en tempsensor från en bil på en bilskrot där motorn hade fungerat. Det som hände mig var att den från skroten gick av när jag skruvade fast den på min bil, jag skruvade in en så kallad (grispitt) så jag kunde gänga ut det som var kvar och satte sen in den gamla igen.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]